En av stränderna på koh lipe
En av stränderna på koh lipe

Koh lipe och Langkawi

torsdag 29 november 2012 Langkawi, Kedah, Malaysia

Så var vi ju på Koh lipe. En liten paradisö med fantastiska stränder och kristallklart vatten. Tyvärr är hela ön uppbyggd för turister och det är mer svenskar än thailändare där. Men det hindrade inte från att njuta några dagar av sol och bad. Ön är väldigt liten och man går tvärs över på ca 10 minuter. De erbjuder snorklingsturer som är väl värda att åka på. För ca 100 kr ingick heldagsutflykt med mat, dricka och alla andra förnöjdenheter som behövs. Mycket fint snorklingsvatten med korallrev och akvariefiskar!
Sista dagen på Koh lipe var det som om himlen öppnat sig, det spöregnade när vi släpade packningen ner till hamnen för att checka ut och åka till Malaysia (Langkawi). Väl framme på langkawi blev vi körda med minibuss till passkontrolls kontoret för att få stämpel och komma in i landet. Sen erbjöd samma imigrationskille taxi service, så det var bara att betala så kom vi hela vägen till hotellet.
Väl framme hyrde vi moped på direkten för att utforska ön. Vi tog oss upp en bit i bergen där det går kabinbana upp till en av bergstopparna 700 möh. En vidunderlig utsikt över ön. Dagen efter fortsatte vi färden på moppe och körde runt ön i monsunregn, ja langkawi visade sig inte från sin bästa sida.
Efter en koll på kommande väderprognos insåg vi att östra thailand kommer få ca 150 mm regn kommande vecka. Nej tack! Vi hade öråd och bestämde oss för att flyga till fillipinerna där det lovas solsken:-)
Ha det så bra!
Kramar anna