Vill gärna köra hem...
Vill gärna köra hem...

Och tiden går...

lördag 5 januari 2013 Phuket, Phuket, Thailand

Dagarna rullar på i ilfart! Pernilla, Oliver och Tobias har nu 4 dagar kvar här innan det är dags för den att åka hem till kylan och rutinerna igen. Vad har vi gjort denna vecka då? Badat och solat förstås, varit på fredagsmarknad två gånger här i Kamala, varit i PaTong två gånger och shoppat, igår var vi på Svenska bageriet på deras återkommande fredagsmys med trubadurer och därefter vidare mot Elvisbaren. Oliver och Tobias ville hem. Inte alls gå på Elvis.. Tobias hade nämligen köpt en stor radiostyrd bil på marknaden som han ville hem och prova, och Oliver var ju på Elvis på nyårsafton med Felicia och hade därmed redan fått nog..
Vi åkte dit en timme iallafall och det var bra stämning och mycket folk. Vi var hemma vid midnatt.
Häromdagen åkte vi till Surin för att titta på en butik och bada vid den stranden. När vi skulle åka hem tänkte vi ta bakvägen mot Bangtao för att slippa den hysteriska trafiken på main road. Det var en riktigt trevlig tur på landsbygden. Jag var inte helt säker på att vi körde rätt men efter att ha frågat på ett hotell så bekräftade de att vi var rätt. Strax efter att vi frågat om vägen börjar Pernilla att tuta på oss. Hon har fått punka! Mitt ute in the middle of nowhere! Jag och Tobias bestämmer att vi åker till närmaste by för att höra om någon kan hjälpa oss. Under tiden börjar Oliver promenera cirka 30 meter fram för att han vill hitta någonstans att titta och har sett en glass skylt...Plötsligt kommer en tant fram och frågar "where are you going boy?" Oliver förklarar att de fått punka och tanten hämtar sin moppe och säger åt honom att hoppa upp! De kör bort till Pernilla, tanten ger Pernilla och Oliver sin moppe och tar själv deras. Hon säger åt dem åt åka efter henne och efter en liten stund är de framme vid en moppelagare på main road. Han byter slang i däcket och efter några minuter och 150 bath så kan de åka därifrån. Helt otroligt vilken service! Jag och Tobias har samtidigt ingen vidare framgång med att få tag på någon som vill hjälpa till, så vi är på väg tillbaks igen. Då kommer två tanter ut på vägen och börjar vifta.. Vi stannar till och frågar om de möjligen vet någon som kan laga ett däck, och de skrattar och säger att det redan är klart! Tror ni att vi tappade hakorna! De förklarade hur det gått till och vi tackade översvallande för deras vänlighet! Detta är verkligen det riktiga Thailand som man läser om. Vänliga glada hjälpsamma människor! Två tvätterskor mitt ute på landsvägen hjälper nödställda turister! Utan egen vinning på något sätt. Puss på er!!
Till slut kom vi iallafall till Mc Donalds och jag lovar att vi alla njöt av mat och dryck!
Idag blir det en tur till buddhist templet. Pernilla tycker att barnen behöver lite andlighet som kontrast till all shopping.. ????
Vi ska också se om vi kan hitta någon hyfsad båt tur trots att vi är inne i värsta högsäsong och det är overcrowded vart man än går..
På måndag börjar Felicia i skolan här. Det blir riktigt spännande! Skönt och välbehövligt att komma in i lite rutiner med tider och så igen..
Hur går det då med affärerna är det väl en del av er som undrar..jodå, efter att ha haft två veckors semester så kommer jag och Carola att ta tag i projektet igen i nästa vecka. Vi har hittat en butik i Surin som bi är intresserade av och hon som har den är intresserade av att samarbeta med oss. Vi har haft två möten med tjejen som har butiken och ska nu försöka få till ett sista avgörande för att hitta rätt former för verksamheten. Om allt känns bra efter det så kör vi!! Det finns ju en mening med allt har vi kommit fram till och det gäller bara att hitta den. Och det tror vi att vi gjort nu.
Sköt om er därhemma och tänk på att vi nu går mot ljusare tider! Kram!

Ann Engman