Kaffe och höga höjder

tisdag 8 januari 2013 Tambor Beach, Puntarenas, Costa Rica

Vi lämnade vulkanen Arenal bakom oss och beger oss upp bland bergen och molnregnskogen i Monteverde. Väl där checkade vi in på ett fantastiskt fint hotell med utsikt ända till stilla havet!

På eftermiddagen gjorde vi ett besök på ett kaffeplantage där vi fick följa hela processen från liten planta till färdigt kaffe. Mycket intressant tyckte vi båda! Som bonus fick vi även se vad de gjorde med sockerrören och kakaobönorna och fick till och med göra lite godis. På slutet fick vi smaka på plantagets kaffe (så nu har Pelle gjort det för året!) och blev väl inte helt imponerade då det smakade som vilket kaffe som helst..

Dagen därpå var det fullt upp!
Vi började med en vandring i molnregnskogen. Tyvärr så var det ovanligt fint väder när vi var där så inga moln i regnskogen där inte! Men tack vare vår lokalguide Walter blev det en mycket trevlig vandring!
Efter vandringen kom resans stora utmaning, canopy. Canopy är linor som är uppsatta i regnskogen som man glider på med hjälp av en sele. Den längsta linan var en kilometer(!) lång och 123 m hög där man med en hastighet av ca 70 kmh susade fram. Det sög ordentligt i magen på sina ställen där Dalarna öppnade upp sig men hur härligt som helst! Den utsikten var inget att klaga på! Challe var dessutom extra modig när hon genomförde en "tarzansving". En 10m hög gunga där man hoppar ut från högsta punkt. Vi är båda mycket stolta över!

Efter lunch och ett snabbt dopp i poolen (resans första) så var det dags för en nattvandring för att titta på djur som är aktiva under mörkrets inbrott. Det sög.
Vi gick på led i en grupp med tolv pers med en guide som visade ev. djur förande tre första för att sen gå vidare utan att resten fick en chans att veta vad de där framme lyste på med sina ficklampor. Vid ett tillfälle blevnguiden till sig över ett meddelande på sin radio över en sengångare så han rusade iväg och tappade halva gruppen irrandes i svarta skogen. Det är ju inte så att sengångare är så snabba av sig.. Hur som helst så fick vi skymta en tarantel och några gripsvansbjörnar så lite bra var det kanske ändå.. Kanske..

Idag så åkte vi vidare mot vårt slapparhotell på västkusten. Det är ett stort och turistigt hotell med all inclusive så det kommer nog inte gå någon nöd på oss. Lite solande och en strandpromenad har vi hunnit med hittills. Tre hela dagar blir det här innan det är dags för att börja ta sig hemåt igen men det är långt tills dess!

Per Ohlsson
Senast aktiv - från Tambor Beach, Puntarenas, Costa Rica