Torrsnorkling

torsdag 10 januari 2013 Tambor Beach, Puntarenas, Costa Rica

Så har snart två av tre hela dagar gått på vårt stora turisthotell.
Det är som sagt ett all inclusive hotell där allt ingår. Mat, dryck, sprit och en hel del därtill. Ett ganska stort poolområde med en wetbar där de pumpar alla hits från 90-talet i en ljudnivå där man måste skrika för att få sig en drink. Inte för att det spelar någon större roll när de som jobbar inte har en aning om vad de gör utan häller i en skvimp i taget från drinklistan. Att allt inte riktigt får plats spelar mindre roll. De börjar ju ändå med spriten.. Hittills så har Challe fått goda drinkar medan Pelle har haft lite mer otur, trots lika drinkar. Nåväl, det är väl så det blir på dessa hotell. Rätt trevligt att inte behöva tänka utan kunna göra allt man vill när man vill.

Igår hade vi en slappardag då vi inte hade något på schemat. Vi tillbringade dagen på stranden,långt bort från amouk, scouter och de andra fantastiska artisterna som av någon anledning försvann innan 2000-talet, där läsning och beskådan av tjuvaktiga ekorrar utfördes. Har man frukt eller annat ätbart i väskan kan man lita på att det snart är borta av en fingerfärdig korre som utan att blinka gräver i väskorna. Hittills har vi klarat oss bra!

Idag åkte vi på en halv dags snorkeltur. Det var så det hette år vi bokade den i alla fall. Turen skulle ta tre timmar med snorkling och lite tid på en strand. I själva verket var det 20 minuter snorklande och fem(5)(!) timmar på stranden. En strand där man fick betala för solstol, betala för att åka jetski, betala för wifi, betala för att gå på toa. Eller så kunde man handla i souvenirshopen. Paradiskänslan försvann relativt snabbt. Så vi känner oss ganska lurade och kommer ta upp det med vår reseledare när vi träffar henne igen för vi ville ha en halvdag för att kunna ligga vid hotellet på en gratis solstol och dricka gratis drinkar och äta gratis mat och snacks.
Snorklingen var dock kul. Vi såg många olika fiskar i det något grumliga vattnet och vi kan lite förstå varför folk tar dykarcert och åker till exotiska vatten.

Imorgon är det som sagt sista heldagen här innan resan hemåt börjar. Vi hoppas att aktiviteterna är bättre imorgon så vi får lite mer valuta för våra pengar. Vi hoppas även på att Challe är sitt pigga jag med då hon varit lite hängig pga trötthet och annat som kommer med det. Men hon har vilat hela eftermiddagen och ska nog vara igång, så var lugna där hemma!

Per Ohlsson
Senast aktiv - från Tambor Beach, Puntarenas, Costa Rica