Ridtur och hemresedags

lördag 12 januari 2013 Tambor Beach, Puntarenas, Costa Rica

Igår var det dags för våra sista aktiviteter i det här underbara landet. Jag skulle ut på ridtur och Pelle skulle åka fyrhjuling var det tänkt. Efter en av våra tidigare frukostar under tiden på vårt slappar-hotell (redan kl 7, precis när de öppnade) stod vi klara i receptionen, rustade för våra utflykter. Jag hämtades genast upp och kördes till Tango Mar, det hotell som några lyckliga få i vår grupp hade fått plats på, och blev tilldelad en fin men ganska liten häst. Ridturen var helt otrolig, de hade lovat världens bästa strandritt och det höll de verkligen! Trav och galopp längs med vackra Stilla havs-stränder fulla med krabbor, pelikaner och surfar-dudes. Vi red till en liten och otroligt pittoresk by vid namn Montezuma där vi pausade lite innan det var dags att skutta hemåt igen. På vägen hem stannade vi till under ett träd för att beundra den flock av vitansiktade kappuchin-apor (stavning?) som satt där. Min häst, som visade sig vara 18 år gammal och egentligen anpassad för barn, flåsade så att jag trodde att han skulle dö innan vi kom hem, men allt gick bra och jag var mycket, mycket trött och glad efteråt. Idag har jag spår efter blödande skav på vaderna. Lätt värt det!

Pelles fyrhjulingstur blev det dock inte mycket med. Hotellet hade sjabblat med det hela på något sätt, så de fick nöja sig med ytterligare en dag på stranden. Trist, men han verkar inte så ledsen över det.

Idag är det hemresedags. Det känns inte helt fantastiskt, hela den här resan har varit till och med bättre än vad vi någonsin hade kunnat hoppas på. Landet är så enormt vackert med så skiftande natur på en så liten yta, folket tillhör de fattigaste i världen men är ändå bland de lyckligaste, vilket jag helt klart kan förstå. Vi har sett och upplevt så mycket vackert under den här tiden att jag har svår att se att någon annan resa kommer att bli lika bra, men det löser sig säkert. Men man är ju redan rese-sugen igen =)

Per Ohlsson
Senast aktiv - från Tambor Beach, Puntarenas, Costa Rica