Vatten

onsdag 23 januari 2013 Ouagadougou, Centre, Burkina Faso

2013-01-22 – reflektioner

Vatten

Jag dricker flaskvatten av märket LAFI, ett naturligt mineralvatten som kommer från en källa i Bobo – Dioulasso, en stad i bergen i sydvästra Burkina Faso. Ungefär två liter om dagen. Det kostar sex kronor litern.

Var kommer det andra vattnet ifrån?

Jag badar i en pool som kanske innehåller 200 kubikmeter som inte luk-tar klor. Jag borstar tänderna i ledningsvatten som även toaletterna spolas med och som hotellet använder för bevattning. Det måste finnas ett vattenreningsverk någonstans, som tar hand om vattnet från vattenmagasinen i floden. Jorden är röd och påstås vara järnhaltig, men det syns inga spår efter järn i badrumsporslinet.

Avloppsledningar förekommer inte. Varje tomt i staden har en sanitärbrunn där avloppet samlas upp och då och då töms med en tankbil. Läcker det ut medvetet? Jag har försökt att ta reda på hur det fungerar, men det verkar inte som att någon känner till.

På landsbygden använder man ju lite vatten, eftersom det hämtas från en lokal brunn. Brunnarnas djup är 40 meter och vattnet fraktas någon kilometer antingen i 25-litersdunkar på moped eller i blåa plasttunnor på 200 liter som dras på åsnekärror. (När man brygger öl kokas vattnet till-sammans med krossad sesam och majs och sedan ”dopas” mäsken med lite gammalt öl så att jäsningen sätter igång. Efter tre till fyra dagar är det goda, svaga ölet färdigt.) Toaletter förekommer inte utan man gör sina behov i naturen. Jag resonerade med Albert Compaore om att ordna komposttoaletter, men han berättade att man gjort försök men att dessa inte accepteras av befolkningen. Han hoppades på en kulturförändring för det vore en stor förbättring om man kunde ordna hygienen för landsbygdsbefolkningen.

Nederbörden är stor, när det väl regnar. I naturparken i Ouagadougou, där jag häromdagen gick en promenad, såg jag trädstammar som hade torkad lera en och en halv meter över marken. Vattenståndet är högt. Inne i staden under trottoarerna finns det djupa (tomma) kanaler som är täckta med betongelement. Ibland har de gått sönder. Man måste se sig för när man går på trottoarerna särskilt på kvällskvisten. Överallt ser man plastpåsar i kanalerna. Jag tycker att det är tragiskt. Jag antar att översvämningarna medför att sanitärbrunnarna töms.

Klimatförändringarna sägs ha visat sig påtagligt med torrare klimat (nu i januari) och mer häftigt regn under regnperioden. 2001 regnade det 618,7 mm, 2010 kom 839,0 mm.

Bredvid fördämningarna finns det fisk att köpa. Jag äter ibland inhemsk fisk.

Hans Eek
Senast aktiv - från Ouagadougou, Centre, Burkina Faso