på väg till Ooty
på väg till Ooty

kontrasternas Ooty

torsdag 31 januari 2013 Udhagamandalam, Tamil Nadu, Indien

31 januari, onsdag - torsdag, Ooty

Nu är det flera veckor sedan vi åt annat än vegetarisk mat, eftersom det är ont om icke-vegetariska restauranger i det hinduiska Indien. Det är svårt att hitta bland alla maträtter eftersom vi oftast inte har en aning om vad de innehåller eller hur kryddstarka de är. Vi har lyckats sortera ut ett antal som vi känner igen, och vi provar något okänt varje dag också. Oftast delar man på alla rätter, så matkostnaderna blir väldigt små. Middagar för två kostar ungefär 40 kr på en liten indisk restaurang med 2-3 olika rätter, vatten och kaffe. Hotellet i Mysore hade en jättestor indisk bufféfrukost för c:a 9 kr/person.

Ooty har 95.000 innevånare och ligger på 2300 meters höjd. Det var från början en av engelsmännens ”hillstations” dit de åkte när det var runt 40 grader varmt vid kusten i maj – juni. Här finns också en stor hästkapplöpningsbana! Bussen vi kom hit med hade som omväxling både fjädring, mjuka säten och AC. Vyerna när man kom upp i bergen är väldigt vackra, teplanteringar överallt, och stora skogar av eukalyptusträd.
På vägen hit åkte vi genom en nationalpark där det finn både tigrar och elefanter. Det stod skyltar utmed vägen om att man inte fick stanna sitt fordon. Men vi såg varken någon tiger eller elefant från bussfönstret.

Vi bor ståndsmässigt i ett gammalt renoverat kolonialhus utanför centrum med bredplankade trägolv, stora rum med högt i tak och tunga ekmöbler.

Men vilken gräslig stad! Värst av alla hittills. Vi gick den flera km långa huvudgatan, Commercial Road, för att försöka hitta turistbyrån som skulle finnas där, men lyckades inte hitta den. Trafiken är inte värre än i andra städer, och inte antalet människor heller, men gyttret, den ständiga och mycket speciella luktblandningen av avlopp, pissoar och diesel, och den döda råtta som Peter höll på att trampa på har vi inte upplevt förut.
Alla vi frågade pekade i olika riktningar, så till slut tog vi en ricksha till turistbyrån, där vi träffade en trevlig man och fick goda råd och kartor för en endagsvandring utanför stan.
På kvällen blir det riktigt kallt, alla människor går insvepta i jackor eller filtar med halsdukar och mössor. Vårt rum var iskallt och på morgonen hörde vi att det bara varit 3 – 4 grader på natten, och ibland är det frost på gräset.
Vi funderade allvarligt på att åka härifrån direkt ner till värmen vid kusten, men efter frukost i solen på terrassen ändrade vi oss, tog på jympaskorna och tog en lokalbuss några km utanför stan där vi startade vandringen. Vi gick längs en dalgång genom flera små byar med teplanteringar som klättrade ända upp till bergstopparna.
Landskapet och utsikterna är bedövande vackert, människorna vi träffade och frågade om vägen hjälpsamma och trevliga. När vi efter 3 timmars backig vandring stannat i en by för en kopp te i ett stånd vid vägen, och började fundera på att ta en buss tillbaka till stan fick vi lift med en kille i en bil i stället. Vi försökte betala honom lite för skjutsen, men han ville han inte ha något, han ville bara hjälpa till.
Troligen är vi lite orättvisa mot Ooty, för kommer man bara lite utanför centrum finns det många fina gamla hus, en stor botanisk trädgård, en jättestor konstgjord sjö och de allestädes närvarande hinduiska templen.
I morgon tar vi bussen till Calicut vid kusten och därifrån tåg söderut till Cochi.