Angkor Wat tempel tempel tempel...

onsdag 20 februari 2013 Siem Reap, Kambodja

På busstationen i Siem Reap mötte oss en liten man med en stor skylt "Mr Folke" och en tuktuk. Vi hade redan bokat rum från Phnom Pehn, samma hotellkedja "Okey" med fri pick up. Väldigt trevligt med pool och restaurang på taket.
Nästa morgon ny tuktuk kl 04.45 till Angkor Wat, det världsberömda templet. Man skulle vara där den tiden för att få se soluppgången, sa dem!! Vi väntade och väntade på den i två timmar, men den fick vi inte se, moln i vägen. Det enda röda vi fick se var våra byxbakar efter två timmars sittande på den röda sanden. Men de var en fantastisk känsla ändå att se det stora templet växa fram ur mörkret.
Ett mäktigt tempel där vi spenderade flera timmar. När vi kom tillbaka och letade efter vår tuktuk-förare var han puts väck, men hur många andra hjälpsamma förare som helst runt oss. Vi väntade och väntade, eftersom man gör upp om en rundtur från början, men vi åkte sedan vidare med annan trevlig förare. Det var enormt mycket tempeltittande denna dag tillsammans med enormt mycket folk, tror de flesta var japaner och kineser. Frågade en man om han var japan, men han såg så förnärmad ut, så det var han nog inte!
Kan nog säga att i inte ska titta på några fler tempel på ett tag.
När vi kom tillbaka till hotellet badade vi i poolen, efter att gänget ryska ungdomar slutat ta över hela poolområdet.
Kvällen avslutade vi i området kring Pub street tillsammans med alla andra. En härlig plats med ett myller av barer, restauranger, marknader och folk. Vi åt den underbara amok igen tillsammans med två fatöl var till priset av c:a 70 svenska kronor för två. Synd att klaga!
En trevlig liten stad, men vi föredrog nog Phnom Penh, speciellt om man vill stanna lite längre.
I kväll har vi bokat "the sleeping bus" tillbaka till Shianoukville. Tror vi stannar där någon dag och fortsätter så till Thailand och Koh Chang.
Vi som undrade hur vi skulle få "visumveckan" att gå i Kambodja!!!!

Christina Och Folke Skredsvik
Senast aktiv - från Bangkok, Thailand