Cayann har anlänt till The Swedish Bakery! Hon gillar kakor så hon trivs som fisken i vattnet!

Sammanfattning-Cayann Curve-Ett break i livet

fredag 1 mars 2013 Phuket, Phuket, Thailand

Ja ni... Nu har det gått 75 dagar sen vi reste till Kamala. Men allt roligt har som bekant ett slut, och nu sitter vi på Phuket airport och väntar på att få gå ombord på planet till Bangkok. Sen blir det cirka 4 timmars väntan och sista shoppingen innan den långa resan hem..
Hur har det varit nu då undrar ni säkert. Jag ska försöka sammanfatta resan nu.
Att ta ett break i livet, ta tjänstledigt från jobbet som ombudsman på Unionen och låta Felicia gå i svenska skolan i Kamala, medan jag och Carola jobbar med att få fram en kollektion med kläder för "women not so small" låter kanske enkelt men ni skulle bara veta... Det jag beskriver här är bara en bråkdel av de tankar, känslor, hinder, förhoppningar, strategier, möten med människor, trötthet, glädje, funderingar... Ja listan kan göras hur lång som helst!

Den taxi vi bokat med hyresvärden (Bernie) fanns inte på plats när vi kom fram. Vi fick helt enkelt ta en annan taxi från flygplatsen. Min vanliga tur alltså...
Denna chaufför hittade inte till Kamala Hills men som tur var så ringde Bernie och efterlyste oss. Han hade fått reda på att flyget skulle vara försenat, vilket det inte var... Han släppte av oss utanför Regent och där fick vi vänta på Bernie. Det var fruktansvärt varmt för oss som kom från ett kallt och snöigt Stockholm.
Bernie anlände och vi packade in oss och alla väskor i hans bil.
Det tog cirka 3 minuter till vi svängde av och upp, upp, upp.. Vi passerade typ en kåkstad och han sa att folk brukar fundera på vad som väntar dem efter att de åkt denna väg. Men strax kom vi in på Kamala Hills området och ett grönt fint område.
Lägenheten vi skulle bo i 75 dagar i visade sig vara riktigt fin! Bra europeisk standard med två badrum, 3 sovrum, stort vardagsrum och kök. Tvättmaskin oc h fin uteplats med utsikt över" Hillsen".
En stor fin pool precis nedanför lägenheten. Det enda jag saknade var ett gym. Nu köpte jag ett gymkort på swiss hotell, men det var cirka 3 km dit, så det blev inte så välutnyttjat som jag hoppats på. Dessutom blev det en hel del jobb så träningen fick komma i andra hand.
Som vanligt.
Carola, Roger, Molly, Mattias och Malin var redan där. Roger och Mattias åkte dit redan några veckor tidigare och Carola, Molly och Malin kom dagen före oss.
Vi installerade oss i lägenheten och jag försökte förstå att det var här i detta paradis jag skulle få tillbringa 75 dagar! Helt ofattbart för mig som varit borta som längst i 3 veckor tidigare.
Roger hade hört talas om en affärslokal på mainroad som var ledig för endast 8000 Bath/ månad. Vi hade inte tänkt öppna någon butik för våra kläder ännu, eller inte alls egentligen, men vi gick dit och tittade. Nja..för många "tjejbarer" och vilka kvinnliga charterturister går på mainroad och shoppar? Nej, det var inget alternativ för oss.
Nästa dag träffade vi Jaeng på La-Petite och fick för första gången se vår tunika " live"! Carola blev så glad att hon hoppade runt i den i butiken! Vi beställde 180 stycken i 12 olika färger. Det skulle ta några veckor att få dem, och under tiden kunde vi ta det lite lugnt och fundera..det var ju snart jul och nyår.
Vi tittade också på två andra lokaler. En mittemot Quick Rental och en på Beachroad. Det var alldeles för dyrt och vi skulle få för höga fasta kostnader även under lågsäsong när Kamala i princip är folktomt.
Vi tittade även på tre andra butikslokaler, varav vi bestämde oss för en av dem. Under natten ändrade jag mig och på morgonen kontaktade jag Carola och meddelade detta. Som tur var hade hon tänkt detsamma. Jaeng hörde av sig och hade ett förslag till oss. Hon ville att vi skulle ses, så vi bjöd upp henne till Hillsen. Tyvärr hade hon fått fel på sin mobiltelefon och hittade inte till oss. När vi väl fick tag på henne hade hon åkt hem.
Vi bokade tid för nytt möte några dagar senare och det som kom fram av det var att hon ville att vi skulle ta över kostnaderna för hennes butik och driva den som vår. Jeed:s lön skulle hon dock betala själv.
Jag och Carola förberedde oss noga med frågor och argument översatta till engelska. det blev väl cirka 5 timmar på Red Cafe.
Efter ett möte med hårda förhandlingar kom vi fram till att vi inte var intresserade av att ha någon butik just nu. Vi vill hellre sälja på kommission.
Vi firade julafton på Kata-en fin restaurang som Carola hittat. Vi var 12 pers och det blev lite julstämning bland annat för att Jessika tagit med sig årets ingefäraglögg och att vi tagit med oss julklappar från Sverige.
Till nyår kom Pernilla, Oliver och Tobias och hälsade på i två veckor. Eftersom våra kläder ännu inte hade kommit så hade vi tid att umgås med dem.
Vi var bland annat i Bangtao, Laem sing, Patong och i templet. På väg till Bangtao fick Pernilla punktering men det löste sig med hjälp av några snälla thailändskor som jobbade i tvätteriet bredvid vägen.
Den 8 januari började Felicia i skolan. Hon har trivts väldigt bra där! Det är elever i väldigt varierande åldrar som går där.
Den 12 januari åkte Kenneth hem. Han hade en riktigt jobbig resa och hade huvudvärk i över en vecka när han kom hem. Även om Thai har bättre benutrymme så kan jag skriva under på satt det är trångt.. Just nu när jag skriver detta började nästan en man slåss med sin stolsgranne. De fick tillkalla chefen. Han klagade på att grannen stack in sin armbåge i sidan på honom hela tiden... Han skrek att han ville betala för att byta till första klass...
Men det fick han inte, utan det var en snäll dam som bytte med honom istället ??

När Kenneth åkt kom min kompis Joanna ner och bodde hos oss. Vi hade två fantastiskt trevliga veckor med besök på lyxrestaurangen Paresa, bad i Bangtao, val av låtar till Fashion shiwen och dans till dem på stranden, fick hjälp att koppla in skrivaren, marknadsbesök, sällskap vid visumansökan i Phuket town, gjorde ögonbryn och eyeliner, sushifrossande på central Festival, shopping på Phuket Premium outlet..ja, listan kan göras hur lång som helst!

Jag försökte precis krångla på mig stödstrumporna med stor risk för att välta ut grannens grogg på planet....men jag klarade det!
Nu börjar nog min insomningstablett göra verkan så jag säger godnatt och på återskrivande om några timmar!

Hej igen! Jag säger bara "alam" insomningstabletter! Både jag och Felicia sov ända fram till frukost och då hade vi två timmar kvar till landning! Kommer aldrig att flyga långresor utan dem igen! Kanske jetlagen blir lite lindrigare denna gång. Hoppas!

Åter till Cayann Curve Collection story.

Vi gjorde en Facebooksida och "gillningarna" rasade in! Idag har vi 157 likes på vår sida.
Eftersom kläderna vi beställt tog sån tid så bestämde vi oss för att ha en Fashion Show på The Swedish Bakery. Det låter kanske enkelt, men det var det inte! På 3 veckor skulle vi fixa modeller, röd matta, belysning, inbjudan på engelska, kontakt med tryckeriet, visitkort, vad vi skulle bjuda på för typ av mingelmat, köpa vin, vilken musik som modellerna skulle gå till, vem som skulle gå i vilka kläder, kontakt med tidningen Hej Phuket för ett reportage samt reklam för evenemanget på olika sätt, genrep som tog en hel kväll, få tag på sminköser med mera med mera.. Minsta lilla pryl man behöver få tag på är ett helt projekt. Och i denna värme. Vi hade cirka 40 punkter på vår att göra lista..
Hur som helst så kom tunikan i tid i 6 färger av 12 och klänningen kom i fyra färger av 4.

Så kom då kvällen för showen! Alla deltagare träffades klockan 15.00 för ett sista genrep med alla klädbyten. Det satt helt perfekt!
Modellerna var vänner till oss som var snälla och ställde upp!
Det var mingel från klockan 18.00 och när showen började så satt mellan 70-80 personer i lokalen! Modellerna och vi fick stora applåder! Det var så kul! Något att minnas!
Efter showen sålde vi kläder och smycken och jag kan säga att det var rusning till försäljningsbordet!

Innan jag skulle åka hem så återstod att göra ett återförsäljaravtal på engelska, en sortimentförteckning att ge till återförsäljarna, samt se till ett någon kan sköta verksamheten när vi inte är på plats. Det är klart.
Vi hade också som mål att ha 5 återförsäljare innan jag drog hem till Sverige igen, men tyvärr nådde vi inte det, utan har 3 just nu.

Tunikan levererades i 6 färger av 12 så nu har vi beställt 6 nya färger i 90 ex och skickat tillbaka 90 ex av den felaktiga.

Min förhoppning är att Carola lyckas komma in på ytterligare ett hotell som vi har spanat på.

Vi har också beställt två skyltdockor modell lite kurvigare. En står på The Swedish Bakery och en på La-Petite. Vår tredje återförsäljare är butiken utanför Swiss hotell i Kamala.

Under lågsäsongen ska vi nu fundera på nästa steg. Vad ska kollektionen mer bestå av?
Jag ser det som att det ska vara något i European size som framhäver kroppens fördelar i ett material som är skönt i värme, något lite utöver det vanliga, till en rimlig kostnad som man även kan använda när man kommer hem till Europa.

Hur kan det plagget se ut? Är det någon som har något förslag så mejla mig gärna en bild på [email protected]
Carola är kvar i Kamala till den 11 mars och nu har de nya tunikorna kommit! Ni hittar dem bland annat på The Swedish Bakery! Snygga härliga färger och mönster!

Flygresan gick hur bra som helst! Både Felicia och jag sov bad tills frukosten serverades och då hade vi två timmar kvar till landning. Jag rekommenderar er alla som ska flyga långt att köpa Alam på Apoteket.
Eftersom jag sov så bra så är Jetlagen i det närmaste obefintlig just nu, och jag hoppas det fortsätter så.
Just nu njuter jag av min sista tjänstledighetsdag hemma i soffan! Jag vet att det ligger mycket förhandlingar och väntar på mig och det känns både kul och lite skrämmande. Unionens medlemsantal ökar stadigt vilket naturligtvis ökar antalet ärenden. Men det är som det ska. Gäller bara att hålla kraven på mig själv på en rimlig nivå-det är mitt eget ansvar.
Jag tackar mig själv, min familj och Carola med familj att jag tog mig tid att gå in i detta projekt. Jag har lärt mig massor och mer kommer det att bli! Jag har träffat en många roliga, trevliga, modiga och intressanta människor som gett upp sit liv i sverige och förverkligat sina drömmar i Thailand! Det finns ett annat liv bakom hörnet om man bara vill och vågar!
Själv är jag väldigt nöjd med denna tid och längtar nu efter mina kollegor och lite ordning och reda i tillvaron.
Struktur och ramar hör inte precis till vardagen i Thailand, på gott och ont..??????
På återhörande!
Sköt om er!