Mitt första skrattanfall i Japan fick jag redan på flygplatsens toalett. Att gå på toaletten i Japan är verkligen en upplevelse! Mycket instruktioner, ljud och vatten blir det :)

Första dagen i Japan

fredag 1 mars 2013 Nagasaki, Nagasaki prefektur, Japan

Hej!

Nu har jag kommit iordning i mitt lilla rum och även på kontoret. Resan gick jättebra! Jag hann bli lite nervös när jag insåg att min telefon inte fungerar i Japan och att det enda jag visste om hur jag skulle hitta till mitt boende var att Pedro skulle möta mig på busshållplatsen. Men kors i taket, det funkade och Pedro stod där. Han hade själv hunnit bli orolig för att jag inte skulle komma då den 2.5h långa bussresan var 3 minuter försenad (det är tydligen ovanligt här i Japan).

Jag bor på campus, ca 10 min att gå från jobbet. Det är som ett korridorboende med egen ducsh och toalett men gemesamt kök. Alla som bor där är internationella studenter så jag tror att det kommer att bli lätt att träffa folk. Det bästa med rummet är att jag har jättefin utsikt över Nagasaki och att jag ser jättemånga träd! Jag hör mycket fåglar men inga bilar så på den fronten har jag faktiskt bytt upp mig jämfört med Sankt Eriksgatan. Vem hade kunnat tro det, inte jag iaf.

Igår hade jag några timmars väntetid på flygplatsen i Tokyo så jag passade på att besöka en lite närbelägen stad. Allt kändes vädligt japanskt och jag hamnade i en jättefin park med massa tempel. Det kändes ganska overkligt med tanke på att det var så himla nyligen jag var i Sverige.

Här i Nagasaki är det verkligen vår och ganska varmt. Igår kväll var det ljummet och klart men idag regnar det. Alla här säger att mars-april är en fin tid här så det verkar ju lovande. Man kan redan nu se en del träd som snart kommer gå i blom.

Mina "problem" är att jag dras med en förkylning samt att jag undrar hur sjutton jag ska hitta någon fiberrik mat när det grova brödet och rågflingorna från Sverige tagit slut.

Alla jag träffat på hittills är väldigt snälla och hjälpsamma och än så länge har det funkat bra med engelska. Börjar redan bli en expert på att buga ;)

//Maja

Maja Malmberg