Jag vet fortfarande inte vilken sorts mjölk det är jag har köpt med den smakar iaf ok.

Det går bra nu :)

fredag 8 mars 2013 Nagasaki, Nagasaki prefektur, Japan

Hej!

Nu har jag varit i Nagasaki en vecka men det känns som mycket längre. Det har gått förvånansvärt lätt att komma in i rutinerna här. Kanske mycket tack vare att Pedro och hans fru Marília har gett mig en hel del tips och hjälp.

Jag jobbar mycket så det har hittills inte funnit tid till utflykter för att upptäcka Nagasaki och omgivningarna. Den mest bisarra händelsen denna vecka var i måndags. Jag hade varit lite nervös inför att träffa professorn för labbet där jag jobbar. Dels för att jag hade fått höra hur viktigt det var att jag kallade honom "professorn" och dels för att jag hade hört att han kan vara ganska sträng.

Så träffade jag honom i måndags och jag hade oroat mig i onödan. Hans rutin är att han kommer till labbet vid lunchtid och sedan stannar han till midnatt eller senare. I måndags när det var dags för honom att äta middag frågade han om jag vill följa med. Jag behövde också äta och ville inte vara oartig så jag tackade ja. När ingen annan på labbet ville följa med började jag tänka "oj, hur ska det här bli, kommer vi ha något att prata om?", "han är ju japan han kanske inte pratar så mycket alls, vad ska jag göra då?".

Dessa farhågor visade sig vara helt obefogade då han var väldigt pratsam och tack och lov var intresserad av att prata om annat än forskning. Jag insåg snabbt att det där med att jag kallar honom du helt enkelt var något han måste kunna stå ut med så jag körde på det spåret. Vi hamnade på en fin restaurang sittandes framför stora dammar där fiskar simmade omkring. Jag fick peka på vilken fisk jag ville äta. Sen började det komma in mat och det kändes som att det aldrig tog slut. Det absolut konstigaste var att vi fick in minst en av fiskarna som nyss hade simmat i dammen. Den var delad i två delar. En del som vi skulle äta rå och resten som fortfarande rörde på sina armar (det var en "sqiud" - bläckfiskliknande)låg där på tallriken på en isbädd. Det var ganska vidrigt att se.

Pedro hade tidigare sagt till mig att japaner kan äta och dricka hela natten. Så när maträtt efter maträtt kom in på bordet tänkte jag att detta är allt lite konstigt men jag accepterade situationen och åt och pratade. Det mesta var verkligen jättegott. Efter tre timmar gick vi från restaurangen och jag konstaterade att detta var en väldigt trevlig välkomstmiddag.

Dagen efter fick jag ett mail från professorn där han frågade om jag ville ha en postdoktjänst hos hans kompis i Tokyo som jobbar med precis det som jag är intresserad av! Så jag tror att jag gjorde ett bra intryck. Nu kanske ni tror att jag kommer att bli kvar här i Japan men jag kan lugna er med att jag tackade nej direkt för jag har väldigt svårt att se mig trivas mitt i Tokyo.

Det har gått lite trögt att komma igång med labbandet och jag måste fråga folk om hjälp hela tiden för att hitta diverse olika saker. Men idag fick jag iallafall mina första resultat och de var väldigt positiva så jag tänker ta mig en ledig helg =)

Jag har laddat upp lite foton nu så att ni kan se hur det ser ut här.

//Maja

Maja Malmberg