Makalali - Vecka 3 Lejon

söndag 17 mars 2013 Hoedspruit, Hoedspruit, Limpopoprovinsen, Sydafrika

Hej alla,

Om en stund påbörjar jag färden hem, blir väl ca 28h dörr till dörr. Byta 35-40 grader mot kyla igen, hade verkligen hoppats på att våren skulle vara på G.

Helt sjukt vad tiden har gått fort och vad mycket man har varit med om. Dagarna har gått fort och den ena dagen har inte varit den andra lik.

Denna vecka var vi inte så många heller vilket är perfekt. En tjej från Oslo kom i måndags.

Oftast har man varit ute och kört runt med jeepen i 4h pass två gånger om dagen om vi inte har varit på "promenad" eller sett till att klippa ner lite grenar mm längs med vägen. Kan säga att man det behövs för att man måste vara vaksam så man inte får dessa taggiga grenar i ansiktet. Dessutom måste man försöka parera mot de gigantiska spindelnät som vävs ihop på nolltid.

Kallar denna vecka för lejonvecka, för har sett många. Men annars har det varit noshörningar igen (som vi hittade igen till fots efter deras avtryck och andra spår), plus feta stora flodhästar (som dödar flest människor!!!!)mm mm. En av kvällarna åkte vi långt för de vill försöka få span på två lejonhanar som de inte sett på ett tag. Vi hittade dem inte. Men istället var det 3 st honor som låg och njöt av sitt gnubyte. De hade dragit in gnun i buskarna och så gick det över vägen för att äta mer. Kan säga att det luktade för hemskt. Bläää. Dagen efter blev det en live show när ett lejonpar hade lite rajtan tajtan inför våra ögon. Ja jösses....

"In the djungle the mighty djungle the lion sleeps tonight"... och jag kan bara säga NOT!!!!! I fredags var det dags att sova ute igen. Kan säga att temperaturen på kvällarna har sjunkit rejält (ja till 18 grader) och det är super kallt tycker jag så bara packa med sig alla tröjor man hade plus att jag lyckades hitta en filt som jag kunde lägga ovan på sovsäcken. Det tog lång tid innan vi hittade en plats och blev super sent innan vi hade fått i oss maten. Vi var färre denna gång så det blev längre tid att vakta och ja man fick ju passet i mitten igen. Man måste som sagt lysa runt omkring för att se att det inte kommer några djur som kan vara farliga för oss. Jaha, vid andra gången vi gjorde det så säger Jessica att hon ser LEJON. Eeehhhh OK. Vi lös igen för att se om det var en inbillning eller inte. Men joooorrrrå ca 30 m ifrån oss låg en hona o hane o spanade in oss. Man tror inte det är sant, bara att väcka rangern som hade geväret och sen de andra så de ej låg kvar. Ja ni.... vet inte vad jag skall säga som gör det här frivilligt.... De rörde sig bort från oss när de hörde allt ljud från oss, men ja att senare kunna somna gick ju INTE. Och tror ni att de har råkat ut för detta tidigare när de har haft sleep outs? TYP INTE!!!!!

Jaja men igår fick vi nog den bästa presenten.... vi skulle ut på en kort tur för att kunna ta bra bilder på solnedgången. Började spöregna och åska precis innan vi skulle åka. Men vi åkte sen, verkade som det skulle klarna upp. Men det gjorde det inte vi hann väl inte mer än att åka 10 min då det började mörkna plus att det blixtrade som sjutton. MEN..... det vi hann och se var två honor med deras ungar! Coooooolt. Vi som såååååå hade hoppats att få se dem och så blev det på sista turen.

Har man tröttnat på omgivningarna? NEEEEJ, alltså vi har väl suttit i bilen hur många timmar som helst men det har inte varit tråkigt en sekund. Tiden har gått så fort på dessa turer och man vet aldrig vad som väntar runt hörnet. Att få komma dessa djur så nära var mer än jag hade väntat mig. Åker man på vanliga safrin (vilket detta inte är) så är det en stress för bolagen att de måste t ex hitta lejon till gästerna osv på kort tid, men här har det funnits all tid i världen. Sen kan man inte förvänta sig att få se allt, men jag har haft tur. Dessutom så har man tillbringat tid ute hela tiden och bara njutit av omgivningarna. Ett bra koncept faktiskt, vi betalar för uppehälle och hjälper till lite och får tillbaka väldigt mycket för pengarna. De personer som varit våra guider så att säga varit super duktiga och brinner för det här. Förrutom idag så har det bara regnat en gång, så skall inte klaga.

Eftersom vi inte hade sett några ormar så åkte vi till ett reptilcentre igår :-), nä riktigt så var det ju inte men på söndagar så är det andra aktiviteter så det blev detta då. Stora feta och långa äckliga ormar. Tur att vi var där igår annars skulle jag inte vågat gå i skogen.

Nää dags att dra! Härlig hemresa man har framför sig, hoppas piloterna sköter sitt jobb OK. Ganska mycket väntetid i Johannesburg, hoppas bara man får sova sen på planet. Gott om sömn har det varit ont om. Borta bra men hemma bäst. Bara börja fundera på vad man skall hitt på nästa gång....

Syns snart,

Kram från
Petra

ps blir väl lite mer bilder sen när jag kommit hem ds

Petra Hertogs
Senast aktiv - från Sundbyberg, Stockholms län, Sverige