Vad är det barnet har på huvudet? Jag tycker det ser ut som djävulshorn...
Vad är det barnet har på huvudet? Jag tycker det ser ut som djävulshorn...

Sakura, sakura, sakura

fredag 29 mars 2013 Nagasaki, Nagasaki prefektur, Japan

Hej!
Stort tack för mailen jag fått. Det är jättekul att få höra hur ni har det där hemma.

Nu har jag varit i Japan i fem veckor. Jag har det bra och livet här är rätt enkelt. Det är vår och körsbärsträden blommar för fullt så fotoalbumet har nu svämmats över av bilder på körsbärsträdsblommor =). Jag är lite trött på att skriva (ansökningar, artiklar, pedagogiktexter etc.) så dagens inlägg blir framförallt i listformat. Håll tillgodo :)

Bedrifter:
- Jag har lyckats tvätta mina kläder, dock är det fortfarande mkt oklart vilken temperatur det blev (men det verkar inte gå att regelera iaf).
- Besökt japanska heta källor där man måste vara naken (inte mixat dock)
- Cyklat i vänstertrafik utan att bli påkörd ;)
- Anmält mig till nybörjarkurs i japanska, som börjar den 8:e april!

Njutit av:
- Körsbärsblomningen!
- Läsa böcker. Det känns himla lyxigt att ha tid att läsa.
- Japansk massage.

Utmaningar:
- Att hitta de krämer som man behöver, typ tandkräm, hudkräm, solkräm etc. har visat sig vara jättesvårt. Dels är det sjukt svårt att veta vad det är i tuben/flaskan och dels finns det inga märken som man känner igen så t.ex. tandkrämen smakar jättekonstigt och trots att Carol och jag nu provat 4 olika så har vi inte lyckats hitta någon som är ok. Vad göra!?

- Att handla är alltid lite av ett äventyr. Det allra mesta är saker man aldrig sett och inte har någon som helst aning om hur man skulle kunna tillaga. All snabbmat har ju instruktioner på japanska så bara att veta vad man behöver tillsätta, om det ska värmas eller inte osv. är en utmaning. För att inte tala om att veta vad saker innehåller. Det är tur att jag inte är så känslig för det blir mkt chansa och se om det går att äta. Sen får man hoppas att det inte är häst eller något annat djur som inte känns ok att äta (man häst verkar man ju kunna få i sig av misstag även i Sverige nuförtiden ;)

Något av det allra mest fascinerande:
Japanernas förhållande till hundar verkar vara något utöver det vanliga. Jag måste bara berätta (och visa er bilder). Det finns en speciell hundaffär här. Den har ALLT man kan tänka sig (och inte kunde tänka sig) för hundar. Massvis med kläder, vagnar, sängar, blöjor, underbyxor etc. Det finns alltid nyinkomna kläder och de skyltar om beroende på säsongen. Pedro och Marillia berättade att de en gång varit på en restaurang där de sett en hund som fick en egen stol vid bordet, och sedan serverades av servitören!?!

Det var allt för denna gång. Hoppas att vår värmen kommer till er i påsk och ni får en mysig och härlig ledighet!

Kram Maja

Maja Malmberg