En av Moskvas vackra tunnelbanestationer.
En av Moskvas vackra tunnelbanestationer.

Moskva

tisdag 9 april 2013 Moskva, Ryssland

Vi kom till Moskva på eftermiddagen den 8:e och pausade lite på hotellet innan vi drog ut på Moskvas breda boulevarder. Staden hade pampiga byggnader som var mycket större än motsvarande i Sverige. Fina stora hus i stalin-barockstil blandat med moderna köpcenter och bland dem en hel del ruffiga hus. Det var en salig blandning.

Idag hade vi en SVENSKtalande guide, ja det är sant. I detta land där knappt någon verkar kunna engelska. Hon visade oss Moskvas oerhört vackra tunnelbanestationer, Kreml, Röda torget och gågator m.m. Mycket bra var det. (Tips: vi bokade genom BaS International) Till lunch blev det den ryska specialiteten Pelmeni. Det är små degknyten med kött i serverat med en créme fraiche-liknande gräddfil till. Väldigt gott faktiskt.

På kvällen bar det av mot tågstationen Jaroslavskaja från vilken vårt tåg mot Irkutsk skulle gå. Efter några om och men hittade vi äntligen tåget. Det är lite knepigt när ingen talar de språken som vi kan. Nu väntar tre dygn på tåget innan nästa stopp.

Johan Hyrefeldt
Senast aktiv - från Grästorp, Västra Götalands län, Sverige