Vi närmar oss skolavslutning och slutet på Solvikslivet...

lördag 25 maj 2013 Skellefteå N, Västerbottens län, Sverige

Hej Kära vänner!

Nu är jag snart inne på min sista vecka på Solviks folkhögskola. Det är mycket blandade känslor.

Jag har inte skrivit resedagbok på väldigt länge. Det har varit en del tråkigheter här på Solvik med en kille som heter Niklas. Han bor i mitt hus och har tafsat på oss tjejer vid flera tillfällen. När man damsugade kunde man få en knip i rumpan, han drog i dörrhantagen och knackade på mitt i natten, försökte göra närmanden om någon druckit alkohol när han visste att han hade fått ett klart nej flera gånger. Det tog lång tid innan vi började prata om detta och när det kom fram att det var fler som var utsatta så gick vi vidare med det. Det har varit en lång process då skolan inte gjorde något åt det och vi mådde dåligt då de inte flyttade honom. Detta har förstört mycket av glädjen med att vara på Solvik. Det gjorde det tufft att vara här och har gjort att jag inte velat skriva resedagbok då jag ofta var nedstämd.

Annars har jag mest pluggat. Har övat och övat. Även om de andra kurade in sig och spelade tv-spel så gick jag och övade. Det är även jag som haft mycket driv här så på morgonen kunde läraren komma till mig och fråga vad vi skulle göra idag? Tror de blev lite irriterade ibland på mitt tjat om att jag ville ha mer att göra. På folkhögskola flummar man mest runt men jag är så ambitiös och vet precis vad jag vill så jag känner inte riktigt att jag har tid att flumma. Jag vill ha mycket läxor och lära mig mycket då jag har fått lämna allt där hemma för att bo här.

Sen sist har jag även strykt en annan sak på "att göra i Norrland" listan. Vi var ute och pimplade ute på isen. Ni vet när man borrar ett litet hål i isen och sitter där och fiskar. Det kunde varit väldigt mysigt att sitta där en solig dag, men just när vi skulle vandra iväg över isen så gick solen i moln och det blev ruggigt kallt då det blåste ute på isen. Men det var kul att prova på det! Vi gjorde upp en liten eld, grillade korv och drack varm choklad. Efter två timmar var jag genomfrusen och bestämde mig för att vandra tillbaka. Kul att testa på men kommer nog inte göra om det;)

En annan mysig sak som bara händer här i Norrland är när man får sms vid tolv på natten om att det är norrsken ute. Alla slänger allt de håller på med och springer ut i pyjamas och bara står och tittar på den vackra himlen. Det kommer man nog aldrig få uppleva igen. Gemenskapen, att känna sig som syskon med folk som man annars aldrig skulle tagit kontakt med.

Under vintertiden brukade vi även kolla på en serie i vårt hus. Då man hade dåligt med energi i mörkret så brukade vi ta en timmes paus efter skolan, krypa ner under en filt i soffan och kolla på serier.

Vi har även haft ett antal konserter nu under våren. När det är musikcafé här på skolan så brukar alla hjälpas åt att fixa varandras hår. Alla springer runt i huset och delar på en spegel, tre stycken kan stå och försöka sminka sig samtidigt som en annan står och har ångest över vad den ska ha på sig. Brukar sluta med att alla delar på sina kläder. Man lånar lite här och lite där!

Förra veckan var vi ute på turné med klassen. Vi åkte ner till Stockholm i en buss som skolan hyrt och spelade på olika ställen både på vägen ner och upp. (Jag var dock bara med på vägen upp då jag hade sökningar hemma i Skåne). Jag hade egentligen tänkt stanna hemma i Skåne. Kanske vara med och sjunga i Stockholm och sen ta min packning och åka med hem till Skåne, men när jag väl mötte klassen och de kom körandes i bussen så blev jag bara tvungen att hänga med på deras äventyr. Det är inget jag ångrar. Vi besökte otroligt fina ställen. Både Enköping och Sollefteå är ställen som jag varmt rekommenderar. Att vara i Sollefteå var som att komma utomlands. Det ligger i mitten av landet och ligger i en dal typ. Det är höga berg runt omkring sen har de en å som slingrar sig genom byn. Mycket trevlig by och vilket bemötande! Då vi kom fram stod tacosen på bordet och prästen höll tal till oss om hur roligt det var att vi ville komma till deras lilla samhälle:) Det var dock lite sorgligt att vi hade vår sista gospelspelning.

Dagen efter var det upp tidigt som gällde. Jonas är nämligen nyförälskad i sin tjej och tyckte att vi skulle köra hem sju på morgonen så det var bara till att upp och packa. Vi kom iväg vid åtta och vår lärare gav oss beröm om hur bra det gått under turnén och om vilken trevlig resa vi haft..Det skulle hon inte ha sagt..En timme senare så gick bussen sönder. Den bara la av. Det var något med kopplingen eller växellådan som var sönder men som tur var så la den av när vi körde igenom Övik så vi fick några soliga timmar i stan. Några gick och shoppade, några satt på torget och åt glass. Jag hittade en make up store butik. Perfekt, mitt smink hade precis tagit slut så jag stack in där lite snabbt. Trodde jag. Tjejen som jobbade i butiken var så trevlig och hon hade ingenting att göra så hon började sminka mig:) Rätt vad det var plingade det till i mobilen och vår lärare bad oss komma snabbt. Alla kom farandes från alla håll och vi fick då reda på att bussen inte kunde lagas den dagen så alla fick packa ur så mycket de kunde bära sen sprang vi till tåget. I vanliga fall skulle nog folk bli gnälliga och börja klaga, men inte här inte. Trotts att vi inte fått duscha på några dagar och fastän vi hade mycket packning så hade alla ett leende på läpparna och gjorde det bästa av situationen:)

Ett av de mysigaste minnena från den resan kommer nog vara när vi alla låg inklämda i ett litet klassrum. Där var madrasser över hela golvet och alla stank svett då vi både riggat och haft konsert i den sjukaste värmen. Men det var bara till att vänja sig vid doften för där fanns ingen dusch inte..

De andra valde att äta på första bästa matställe då alla var hungriga, men jag och Linn var trötta på skräpmat så vi fortsatte att leta. Tillslut hittade vi ett mysigt café med den trevligaste personal jag mött. Jag åt en god kycklingsallad till bra pris och när vi satt där på uteserveringen och tänkte att bättre än såhär blir det inte så kom servitrisen ut med vaniljbullar och en kanna kaffe. Han sa att vi kunde dricka upp kaffet för han skulle stänga snart. Jag ångrade mig hela kvällen att vi inte bjöd med den snygga, charmiga killen. Det fick bli filmkväll med klassen istället! Vi vaknade nästa morgon av att vi låg i en hög på samma madrass med kläderna på. Vilken sammanhållning:)

Ja, nu är det alltså sista veckan kvar. Vi övar låtar inför skolavslutningen, vädret är kanon och igår så hade vi ensemble ledning ute på terrassen i solen. Kan man ha det bättre??!!

Idag tog jag och Julia en tur med tandemcykeln. På gräset låg några och solade och spelade gitarr och någon annan skulle ut och paddla kanot. Full rulle överallt och det är väl bara till att njuta den sista tiden av den fina gemenskapen!

På torsdag flyger jag och Markus hem till Skåne, det ska bli kul att komma hem till alla och få flytta hem till sin egen lya igen:)

Vill även tacka alla som följt mig här, var skönt att få en liten hälsning då och då och så vill jag tacka familjen som kom upp till Stockholm för att lyssna på oss:)

Till hösten blir det nya äventyr som väntar nere i Skåne. Hoppas vi ses i Skåne i sommar och ha det så bra tills dess!!

Kramar!!!

Elin Christensson