Jag har läst att detta ska vara Europas vackraste motorväg. Kan kanske stämma. Det finns vackrare vyer än den på bilden.

Omis

fredag 5 juli 2013 Omiš, Split-Dalmatiens län, Kroatien

I morse var vi uppe något tidigare än vi brukar eftersom vi skulle vidare till Omiš. Jag gick till affären och köpte bröd till frukost och en vattenmelon av grönsakstanten vid affären. När jag kom tillbaka till husbilen var jag tvungen att sätta mig ner och vila - ryggen gjorde riktigt ont. Emilia och Inge var ute och plockade ner tvättlinan. När vi äntligen fick upp Alicia från sängen var det dags för sista frukosten i Zaton.
Halv tolv vinkade vi till våra ungerska grannar och fortsatte resan söderut. Vi åkte på Europas vackraste motorväg - det har Inge läst någonstans - och det fanns många vackra vyer. Det är svårt att ge rättvisa åt det med att ta kort och så lyckades jag somna till emellanåt och missade nog en del fina utsikter.
Eftersom vi tyckte vi hade lite väl skuggig plats i Zaton valde vi en med mer sol på Camp Galeb i Omiš. På köpet tycks vi ha fått en med mer vind också. Men det märks att det är varmare här så även om det är sent på kvällen nu sitter vi fortfarande ute i linne och shorts.
Det är mycket svenskar här och vi lyckades hamna intill sex av dem - de flesta med husbilar. Efter att ha installerat oss gick vi ner till stranden för lite sol och bad. Det är inte lika klart och fint vatten här men en betydligt bättre botten att gå på i vattnet.
Vi gick sedan till affären och handlade lite mat till kvällen. Vi försökte spela 500 och hann med några rundor. Dels började Alicia och Emilia bli trötta och så började det blåsa så mycket att vi hade svårt att hålla korten kvar på bordet. Pga blåsten så har vi vevat in markisen och sitter nu under bar himmel. Tjejerna ligger i sängen och sover. Vi har fått ta till vår kära vän Melissa för att få lite svalka i husbilen.

Marie Olausson
Senast aktiv - från Køge, Region Själland, Danmark