Vinden rullade ut allt papper på rullen och Alicia gjorde sitt bästa att fånga upp det.

Markistrubbel! Men inte vår som väl var

lördag 6 juli 2013 Omiš, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Det har varit varmt i natt och det har vi inte varit vana vid än så länge på den här semestern. Vi är glada över att ha Melissa, som jag skrev igår. Annars hade det säkert känts ännu varmare.
Efter att lyssnat på blåsten och billarm och Inge till slut kommit in och lagt sig så somnade jag. Inge och jag vaknade med ett ryck mitt i natten av att det small till och Inge frågade "Vad var det?" Jag hade inget svar på den frågan. Inge tittade ut men såg inget misstänkt och markisen hade vi ju vevat in. Bord och stolar låg där de låg när vi gick och lade oss, så vi somnade om.
På morgonen fick vi förklaringen till smällen mitt i natten. En av svenskarnas markis hade blåst upp och lagt sig på taket och pinnar och linor blåste iväg en bra bit. Som väl är så har inga bilar eller husbilar/husvagnar intill fått skador. Vi har kollat taket på vår husbil och det har inte hänt något med det.
Alicia och Emilia gick iväg till en brödbutik vid receptionen och köpte bröd i morse. 15 kuna för en ljus brödlimpa och en ruza (frallor formade som en blomma som vi brukade köpa i Baska).
Vi gick till stranden mitt på dagen och tog en paus för att äta Bong köttsoppa. Sedan tillbaka igen för en stund till på stranden. Det kom några regndroppar och då packade vi ihop våra strandmadrasser och handdukar. Nu sitter Inge och jag här med varsin whisky och tjejerna sitter och läser. Ikväll ska vi ta en promenad in till Omiš för att dels se hur det är där och dels för att äta på någon restaurang.
Det tog ca 20 minuter att ta sig härifrån in till Omiš. Det fanns många mysiga gränder och vi hittade snart en mysig restaurang. Jag, Alicia och Inge var sugna på fisk och valde Bass. Emilia ville ha kött och åt biffstek. Vi var nöjda allihop. Medan vi åt var det en kör som sjöng precis intill. Det gjorde det hela riktigt mysigt. Innan vi gick tillbaka till campingen strosade vi runt bland gränderna och sedan köpte vi glass i varsin bägare. Nu sitter vi här under markisen. Vi ska spela Yatzy. Vi vill inte tända lampan här ute eftersom det drar till sig myggor och andra smådjur, så vi får spela i skenet av två ljus. Solcellslyktorna glömde vi ställa ut i morse så de har inte fått något solljus idag. Vi hoppas vi slipper rulla in markisen i natt. Vi sitter ju här ute ett tag till och får bestämma det sedan.

Marie Olausson
Senast aktiv - från Køge, Region Själland, Danmark