Blåsten fortsätter. Markis in och markis ut

söndag 7 juli 2013 Omiš, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Vid 2-tiden i natt var Inge och jag ute och vevade in markisen. Det såg ut att lugna ner sig och inte bli så illa först så vi gick och lade oss. Men oturligt nog började det blåsa mer igen, så det var bara att klä på sig och gå ut igen.
Vi har tillbringat några timmar på stranden med paus för lite mellanmål. Nu sitter vi här nyduschade och fräscha under bar himmel. Det åskade på avstånd och såg ut att bli oväder. Dessutom blåste det ordentligt så vi tog det säkra före det osäkra och vevade in markisen. Det blev inte så mycket av det men det är ju bättre att göra det en gång för mycket än att det händer något. Vi slipper ju gå ut och ordna med sådant i natt.
Ikväll ska vi ta en promenad in till Omiš och äta något gott. Vi får se vad det blir.
Vi letade lite bland gränderna och fick ett bord på en restaurang med en hel del olika maträtter. Alicia och Emilia valde kycklingfilé. Jag och Inge åt grillplatta för 2 personer med kyckling, nöt- och fläskkött och olika tillbehör såsom grillade grönsaker, pommes och risotto. Det var riktigt god mat.
Sedan strosade vi runt lite bland gränderna precis som igår. Emilia köpte sig en väska. Den hon köpte i Baska för två år sedan gick sönder när vi var i Zaton. Sedan köpte vi oss varsin glass. Nu sitter vi här vid husbilen och pratar lite. Emilia spelar Words in a pic för att ha något att göra. Vi vill inte tända lampan för att inte locka hit för mycket mygg och andra småkryp. Annars hade vi kunnat spela spel. Men vi har det mysigt i alla fall.

Marie Olausson
Senast aktiv - från Køge, Region Själland, Danmark