Fortress

måndag 8 juli 2013 Omiš, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Idag har vi inte varit på stranden. Vi har istället spelat 500. Inge och Emilia cyklade till affären för att handla lite och under tiden passade jag på att tvätta lite kläder. Frågan är hur de tänkt att man ska kunna tvätta på ett bra sätt här! Tvätthoarna är väldigt låga och alldeles för djupa så man får stå dubbelvikt för att tvätta. Servicehuset är överlag väldigt slitet och inte så välskött. Det är det sämst skötta servicehus vi stött på i Kroatien alla de gånger vi semestrat här.
Vi fikade på croissants med vaniljfyllning. Mums! På eftermiddagen gick vi in till Omiš igen. Vi började med att gå till en butik på övervåningen i köpcentrat som ligger på promenadavstånd från campingen. Inge fick tips av svenskarna precis bredvid om ett medel som ska vara bra att smörja på myggbetten. Den som är värst drabbad är Inge. Han får stora, kliande utslag lika stora som en-/fem-kronor och han har riktigt många - främst på benen.
Den här gången skulle vi vara lite kulturella och besöka fortet Peovica. Fortet byggdes på 1300-talet. Omišborna var på den tiden pirater och fortet var ett perfekt gömställe för dem. Det finns en legend som säger att när turkarna attackerade Omiš 1537 så lurade piraterna dem genom att skrika och skjuta inne i fortet så att det lät som att de var fler än de egentligen var och turkarna flydde.
Fortet ligger högt ovanför Omiš. Vägen dit upp var brant och bitvis riktigt läskig, särskilt om man är höjdrädd. Det känns i magen - Inge säger att det kittlas i benen - när man går runt högt där uppe och står intill räcket som man hoppas ska hålla. Emilias kommentar vid ett ställe var "Shit! Det här ju högt. Det är ju högre än 8 meter"!
Det var trappsteg av sten i olika höjd, djup och bredd så det var inte alltid så lätt att gå i samma takt hela vägen upp.
Jag, Emilia och Alicia fick en obehaglig upplevelse precis i början av vandringen. En ca 5 dm lång orm kom snabbt fram ur ett hål bredvid stentrapporna mitt framför fötterna på Emilia för att sedan snabbt försvinna in bland stenarna igen bredvid mig och Alicia.
Den allra sista biten skulle man klättra uppför en nästan lodrät järnstege och sedan ta ett kliv upp på en avsats. Lite läskigt men jag klarade det.
Vi kom tryggt och säkert ner igen förutom att Alicias skavsår mellan några tår på båda fötterna krävde omplåstring så det blev ett besök på Konzum för inköp av plåster. Sedan tyckte att vi var värda något gott att dricka och så var vi ju hungriga också. Vi hamnade på samma restaurang som igår kväll, Pod odrnom heter den. Servitören kände igen oss. Den här gången åt vi pizza - Hawaii och Capricciosa. Det var riktigt goda pizzor.
När vi kom tillbaka till campingen vid 7-tiden satte vi oss under markisen och njöt av att det var väldigt vindstilla och tänkte att ikväll slipper vi nog veva in markisen. Vi spelade Bohnanza i godan ro när vi hörde åskmuller långt bort. Det började blåsa upp ordentligt och det blev mörkt på himlen. Snabbt in med allt. Vi börjar få rutin på att veva in markisen. Eftersom vi ska åka vidare i morgon och det tycktes bli regn så lade vi bord och stolar under husbilen och vek ihop både matta och presenning.
Vi stod ute en stund och tittade på ovädret ute på havet. Sedan gick vi in och fortsatte spela. Ovädret drog förbi ute på havet och vi fick bara några få regndroppar på oss.

Marie Olausson
Senast aktiv - från Køge, Region Själland, Danmark