Judiska museet

söndag 21 juli 2013 Prag, Tjeckien

"Det är inte mitt fel att jag var trött igår". Alicia hann inte läsa så lång stund igår kväll eftersom Emilia ville sova och då var Alicia tvungen att släcka lyset.
Det dyker upp lite sådana där uttryck och ord som är lite tokiga och roliga. En morgon när Alicia läste på Alvedon-asken sa hon att det stod smärtstillestånd istället för smärttillstånd. :-)
Idag har vi tillbringat ytterligare en eftermiddag och kväll inne i Prag. Vi började med judiska museet där det bland annat stod namn på alla de judar från Tjeckien som dött i koncentrationsläger. Det fanns också teckningar som barn ritat medan de satt i koncentrationsläger.
Efter det var det dags att äta. Vi gick till KFC - Kentucky Fried Chicken. Alicia har läst om det i en av sina böcker. Där åt vi Classic XL - en meny för 4personer bestående av kyckling friterad på olika sätt, pommes och dipsåser. Det var riktigt gott.
Vi varvade eftermiddagen med att ta något att dricka och med att strosa omkring lite grann. Vi gick bland annat in i en glas- och kristallbutik. Det fanns mycket fint att titta på.
Vi gick även upp i tornet där den astronomiska klockan finns. Det gick att åka hiss men vi valde att gå upp. Det är ju läskigt det där att vara så högt upp men är ändå värt att göra det. Utsikten är ju fantastisk där uppifrån. Alicia och Emilia valde att åka hiss ner medan Inge och jag gick.
Innan vi åkte tillbaka till campingen åt vi på en restaurang vid torget. Vi ville ha något som var lite mer lättätet - alltså inte kött. Alicia och Emilia åt Quesidillas. Inge och jag ångrade att vi valde Panini. Vi har ätit godare sådan så vi var inte helt nöjda. Men ölen var kall och god. Vi beställde varsin Large beer som visade sig vara riktigt stor - nämligen 1 liter.
Vi har avslutat kvällen med whisky, godis och Bonanza. Emilia är redo för sängen och vi andra är också trötta så det är läggdags för oss också.

Marie Olausson
Senast aktiv - från Køge, Region Själland, Danmark