Service not included

måndag 22 juli 2013 Prag, Tjeckien

Vi har varit vid slottet och tittat idag. Vi fick åka med spårvagn nr 17 som vi brukar men klev av lite tidigare och bytte till nr 1. Det är lite speciellt med ortnamn i Tjeckien så det gäller att ha extra koll på vart man ska så man kommer på rätt spårvagn och kommer av på rätt ställe.
Det är världens största slottsområde men vi var inte så värst imponerade. Vi gick en liten runda i trädgården. Där fanns det många olika träd, bland annat Redwood. Det är ett ovanligt träd och numera tas det fröer från detta träd i Prag och sprids i övriga Europa.
Katedralen var mäktig. Fina målningar och vackra färgglada fönster. Vi brydde oss inte om att gå in i slottet - det var ingen av oss som var direkt sugna på det.
Medan vi var där blev vi hungriga och törstiga så vi slog oss ner vid ett bord på ett café på slottsområdet. Det blev sandwichsnittar med kyckling och det var precis lagom mitt på dagen och mycket gott. Skönt med en liten paus.
Sedan var tjejerna shoppingsugna så vi letade upp shoppinggatan för oss med normal inkomst som inte kan köpa kläder från Dior, Louis Vitton och Gucci med mera. Efter promenaden dit behövde vi något att dricka så vi tog en paus intill New Yorker. Där blev jag och Inge kvar medan Alicia och Emilia gick omkring i affärerna. De såg väldigt glada och nöjda ut när de fick gå iväg på egen hand. Jag och Inge var nöjda med att bara få sitta ner och koppla av. Efter att ha druckit upp ölen beställde Inge en dubbel Irish Coffee och jag drack Caipirinha. Min drink är nästan som Mojito som jag tänkt först. De hade slut på mint så det fick bli den andra istället och den var precis lika frisk och god.
När vi druckit ur och vilat upp oss :-) gick vi gatan ner för att leta reda på tjejerna. Det var inte så lätt med alla dessa affärer som fanns. Till slut fick Inge syn på Emilia så vi gick in. Inge ställde sig bakom henne utan att säga något så hon blev rädd när hon vände sig om. ;-) Vi följde med dem tillbaka till New Yorker där de provade igen och bestämde sig för en del kläder de ville ha. När alla var nöjda och glada och trötta i både ben och fötter så styrde vi kosan mot Crazy Cow där vi tänkt äta på kvällen. Vi beställde varsitt glas rött vin (inte tjejerna förstås). Jag och Alicia beställde Sacramento tournedos fillet med grillade champinjoner, Emilia valde Gringo tournedos fillet med pepparsås och Inge åt Buenos Aires Beef steak med bacon och rostad lök. Inges köttbit var på 400 gr. Vi som är lite mindre i maten beställde 200 gr. ;-) Det var så himmelskt gott. Köttet var perfekt grillat - precis så som medium ska vara. En bra avslutning på dagarna i Prag.
En sak vi reagerat på är att när servitören lämnar notan är han/hon väldigt noga med att påpeka att "Service NOT included". Ibland har de också lagt på dricksen själv och skrivit dit totalsumman för hand på kvittot. Ett lite "finare" sätt att tigga på tycker vi och rätt så irriterande! Detta har vi bara upplevt i Prag.

Marie Olausson
Senast aktiv - från Køge, Region Själland, Danmark