Go-box strul i Tjeckien.

tisdag 23 juli 2013 Lübben, Tyskland

I morse klev vi upp vid 8-tiden. Alicia och Emilia gick och duschade. Jag och Inge cyklade till affären för att göra slut på de tjeckiska pengar vi hade kvar. Det blev lite frukostbröd, pålägg, läsk, vatten och juice. Då hade vi ändå 9 tjeckiska kronor kvar. Dem lämnade Inge till tjejen i receptionen.
Efter frukost plockade vi ihop och gjorde oss redo för avfärd. Vi rullade ut från "trädgårdscampingen" strax efter kl 10. När vi närmade oss gränsen hade vi tänkt lämna tillbaka Go-boxen och få tillbaka resten av pengarna som inte utnyttjats. Detta visade sig inte vara enkelt och vi kom fram till tyska gränsen utan att hitta något sådant ställe. Därför fick vi vända och köra tillbaka in i Tjeckien igen. Då hittade vi nästan meddetsamma ett ställe där vi hoppades kunna lösa det hela. Kvinnan som skulle hjälpa Inge ville ha "papieren" så vi fick ägna en bra stund åt att försöka hitta dem. Vi hittade dem inte så Inge hoppades att registreringsbeviset skulle räcka. När han på nytt stod i kön hittade han dem - de låg i det dubbelvikta registreringsbeviset sedan vi köpte Go-boxen. Inge kom gående tillbaka till husbilen med ett stort leende på läpparna och gjorde tummen upp så det syntes lång väg att det gått bra. Vi har betalt knappt 200 svenska kronor för att åka på vägarna i Tjeckien. Efter att ha fikat var det bara att köra in i Tyskland för andra gången den här dagen. Det är ju så roligt att passera gränserna. ;-)
Det blev lunch på McDonalds. För 2 euro kunde man köpa antingen hamburgare, cheeseburgare, kycklingburgare eller wrap ihop med valfri liten dricka. Vi köpte två sådana omgångar var. Sedan handlade vi på Netto och det blev bland annat korv att grilla till kvällen samt panerad fisk till morgondagens middag. Och så lite glass förstås - Magnum mandel. Det är ju alltid gott att ha.
Vi är nu på Spreewald camping i Lübben. Mannen i receptionen tror tydligen att 50 heter fifteen på engelska för han envisades hela tiden med att säga 15 när jag frågade om dusch och elen men visade oss 50 cent's mynt. För att få el så får man stoppa i 50 cent (det ska räcka med 3 st per för oss den kväll och natt vi är här) och till duschen är det också 50 cent (en räcker gott och väl).
Ikväll har vi alltså grillat korv. Det blev bratwurst och en korv till som vi inte kommer ihåg namnet på. Men gott var det i alla fall. :-)
Vi avslutade kvällen med en omgång Bonanza och segern gick till Emilia.

Marie Olausson
Senast aktiv - från Køge, Region Själland, Danmark