Kört på rådjur

onsdag 24 juli 2013 Guldborg, Region Själland, Danmark

Vi kom iväg vid 11-tiden. Efter några kilometer var vi uppe på motorvägen igen och vi avverkade mil efter mil. Det var tur att vi ändrade planerna och delade upp resan från Prag till Rostock på två dagar. Det hade blivit tufft annars eftersom vi var så trötta. Prag tog musten ur oss. ;-)
Vi har tagit några extra korta pauser idag. Fika- och tankpaus samt sträcka på benen-paus. Vid 4-tiden var vi framme i Rostock och jag lagade mat till oss på parkeringen till Boarder Shopen. Efter att ha ätit fisk med panering som var svår att skära sig igenom (det var inget fel på smaken), potatismos och glass till efterrätt så gick vi en sväng i shopen. Det blev lite smått och gott inhandlat dels till dagarna i Danmark tillsammans med trevligt sällskap och dels till vårt tomma förråd hemma.
En timma före färjans avgång kl 8 rullade vi in med husbilen på rad fyra. Ca 20 minuter före avgång såg vi färjan komma in. Inge var ute och tog lite bilder. Sedan stod vi och pratade - han utanför och jag innanför med insektsnätet fördraget. Plötsligt säger Inge "Vi ska ju åka" och stänger igen dörren. Som tur var klarade sig insektsnätet. Hur som helst så var det ju tomt framför oss i kön och vi körde iväg åt det håll mannen pekade. Men sedan tappade vi lite kollen på vart vi skulle ta vägen för vi såg inga andra bilar i närheten. Som tur var fick Inge syn på ytterligare en man som viftade på oss och då hittade vi rätt. Meningen var att vi i princip skulle göra en u-sväng åt höger men stressade som vi var så tappade vi bort oss. Pinsamt värre!! :-)
Nu sitter vi på färjan. Vi har ätit lite pommes och druckit varsin läsk så nu klarar vi oss tills det är dags att åka av färjan och hitta någonstans att sova i natt.
Det gick bra att komma av färjan. Inga förvirrade svenskar som irrade omkring. ;-) Efter ca 2 mil - i Guldborgsund - körde vi på ett rådjur. Det hann nästan förbi husbilen men baken träffade vänster fram. Det försvann in i skogen så vi såg inte av det. Efter den smällen borde rådjuret ha skador av något slag. På husbilen har dimljuslampan lossnat i fästet. Annars tycks inget mer ha hänt. Inge ringde 112 och berättade att vi kört på ett rådjur. Han blev kopplad till Dyreskyddet, blev bortkopplad och fick ringa 112 igen. När han väl kom fram berättade han vad som hänt och att han hade ringt "ett ett two" för en stund sedan och att han blev bortkopplad när han kopplades till Animal Rescue. :-) Han blev kopplad dit igen och valde nr 1 och fick vänta väldigt länge innan någon svarade. Han blev ombedd att märka upp platsen. Sedan åkte vi vidare till campingen i Guldborg där vi fick en plats för natten. Det var väldigt mycket knott ute så vi skyndade in i husbilen och gick inte ut mer på hela kvällen. Vi åt kvällsmacka och spelade 500 en liten stund innan vi gick till sängs.
Vi har haft problem med uppkoppling några dagar så vi har inte kunnat publicera något. Vi får se hur det blir när vi kommit på plats i Koge.

Marie Olausson
Senast aktiv - från Køge, Region Själland, Danmark