Orsa Björnpark - Siljansfors

onsdag 31 juli 2013 Orsa, Dalarnas län, Sverige

Dagsetapp: 52 km
Totalsträcka: 1794 km

Vaknade torra, varma och lite trötta, åt frukost i den gemensamma salen och packade sedan ihop våra saker och langade ut väskorna genom fönstret från vårt rum. Städade rummet och tog oss till receptionen och checkade ut. Vi fick lov att förvara våra väskor i deras konferenssal så vi slapp vara oroliga för våra saker medans vi var inne i parken, snällt av dem!

Gick in i björnparken och började med att gå och titta på Kodiac-björnarna, sen kollade vi efter vargar men dom var utom synhåll (kanske rentav inte fanns?).
Kalasade på varsin våffla med sylt och grädde istället, var en riktigt trevlig och mysig dam som serverade oss och önskade oss en trevlig dag, trevligt!

Glada efter våfflan gick vi mot Lo-djurs matningen, söta katter som snällt tog emot maten och visade upp sig för kamerorna, mitt i allt dök familjen vi hejade på igår upp bland folkmassorna. Vi pratade en stund om vår blöta resa till parken och skiljdes åt igen.

Gick för att titta på fler björnar, såg på när några börjar badade, solade och jagade fisk, roliga björnar!
Gick därefter mot tigrarna som latade sig antingen i skuggan eller solen. Fick en riktigt "första parkett" syn på en av dessa ståtliga katter, riktigt häftigt! Besökte även tigerhuset på toppen av den branta stigningen uppför berget (hela parken var ganska brant uppför kan man lugnt säga).

Efter tigrarna besökte vi leoparderna och såg två ganska trötta/lata snö-leoparder och två andra leoparder som lekte/kivades lite, lite kul när det händer något som man kan titta på. Efter detta tog vi oss till dagens höjdpunkt, Polar-World!

I Polar-World fanns isbjörnarna, lite lata/sega var dom allt, men en av dem fick upp flåset när en av parkarbetarna stannade till för att annonsera om lite information uppe vid kullen, varefter hon körde upp dit. Isbjörnen uppfattade detta som "Matdags!" och sprang efter i full fart, förgäves dock!

Varvade Polar-World i jakt på järv, ingen synlig dock så vi gick in i huset för utställning om isbjörnarna igen. Tur var väl det då det kom sig en skur just då! Skänkte en slant till våra vita vänner när vi gick ut ur huset och passerade på vägen ut ur parken en skock folk som samlats för att titta på något.

Visade sig vara en parkarbetare som försökte locka ut en stor björn i en transportbur för att sedan kunna flyttas till ett annat hägn. Tyvärr var björnen en riktigt slug jävel, lät aldrig bakbenen komma innanför burens område utan sträckte sig fram till köttet som kastades in.

Verkade som om den björnen inte skulle lyfta bakbenen mer idag så vi gick vidare ner till restaurang Ugglan & Björnen där vi åt lunchbuffé och drack kaffe i solen. Kom några skurar innan vi gav oss av på cyklarna, tog på oss regnkläder för säkerhetens skull dock.

Tog oss till Mora där vi handlade mat och sedan cyklade vidare 1-2 mil innan vi hittade en rastplats i Siljansfors där vi slog läger och åt kvällsmat, ihop med en miljard knott som tyckte MYCKET om oss, kan inte säga detsamma om dem dock.

Det fanns bara betal-toaletter på rastplatsen så vi gjorde en fuling så vi slapp betala för varje gång vi gick på toa, mattan fick agera dörr-stopp under natten. Hoppades på att det skulle funka tills morrondagen.
Kröp in i vårt tält och somnade gott för natten!

Malin Johansson
Senast aktiv - från Varberg, Hallands län, Sverige