Hunden minns...

måndag 2 september 2013 Rotterdam, Zuid-Holland, Nederländerna

Hundar har luktminne!
Vi attackpackade igår morse, låste, städade ur, försökte torka alla dränkta krukväxter ute, tog med några växter till Ann-Christine och Kerstin för att kunna ta skott ifrån om våra dör, tog ett djupt andetag och kände att hösten är på väg så att det är OK att åka bort från Torö ett tag.
Tog en hastbrunch i Hornstull med överbliven mat innan vi flög mot Amsterdam. Jag sov nästan hela resan, det fanns ett uppdämt behov...
På Schiphols flygplats stod vännerna Sicco och Thea och mötte, och vi uppdaterade våra familjenyheter under resan hem till dem, ungefär åtta mil. De bor strax utanför Rotterdam. Det blev en trevlig middag ihop innan vi tog fram kartorna och bestämde resrutten söderut. Det lutar åt en västlig resa till La Rochelle och en mer östlig hemväg. Vi får se! Idag har vi växlande molnighet och skönt svalt väder. L och jag har köpt fyra paket Ahlgrens bilar, så att vi ska ha att mata chauffören med.
Sicco och Thea är dagis för äldste sonens hund, vilken levereras varje morgon. L och jag varnades för att gå ner från sovrummet i morse, innan värdfolket vaknat, för att inte hunden skulle ta oss för inkräktare. Pyttsan! Den hunden var lugn som en filbunke, han hade ju redan insett att vi, gamla bekanta sedan förra året, fanns i huset. Inte ett morr från hans håll.

Nu hoppas jag, illojalt nog, att det regnar hemma på Torö, för växternas och svamparnas skull. Ha det gott! B

Birgitta Axelsson
Senast aktiv - från Centralgatan 9, Nynäshamn, Stockholms län, Sverige