Turistar i Helsinki, Finland

söndag 25 augusti 2013 Helsingfors, Nyland, Finland

Efter en frukostmacka från affären under hostelet gick jag ut på stan. Första stoppet var på Töölö Winter Garden. Det ända jag fann intressant var en dam med fiskar och så klättrade jag upp på axlarna av en staty för att roa mig och två japanska turister.
Sedan gick jag mot Sibelius Monument via Olympiska stadion, som för övrigt liknande ett kommunist bygge. Några kort senare var jag lite törstig och hungern kom smygande. Så jag gick in till centrum där jag provade en megaburgare på Heshamburger. För att släcka törsten gick jag upp till Torno bar med utsikt över hela stan och köpte en cider. Det var Sanna Vesa som gav mig tipset.
Från baren kunde jag orientera mig och satte sedan kursen mot hamnen för att handla souvernirer. Men det ända jag köper är ju mina magneter.
Sista stoppet på min vandring var Katedralen. Efter ett par kort här hade det hunnit bli rätt sent så jag tjuvåkte med en spårvagn till hostelet för att hämta upp bagaget för att sedan ta mig till flygplatsen.

Mz
Senast aktiv - från Göteborg, Västra Götalands län, Sverige