Afrika, Marocco - Mint te och araber

tisdag 27 augusti 2013 Tanger, Tanger-Tétouan, Marocko

Efter 6 timmar välbehövlig sömn gick jag motvilligt upp för att ta bussen till Tarifa. Härifrån skulle jag sedan ta färjan mot Tangier, Marocco och Afrika! Jag hade egentligen bara 3 saker jag ville göra här. Köpa en magnet, dricka en mint te och se deras Grand Socco.

Jag började med en kraftig mint te som fick munnen att nästan domna. Riktigt gott! Sedan gick jag vidare till Grand Socco, typ en shopping gata som sålde massa skräp man inte behövde. Jag köpte dock två bananer som fick bli lunchen tillsammans med en protein bar jag hade med mig.

Vid en kyrka fick jag tipset att gå uppför en kulle för att se utsikten över staden. Utsikten var fin, fast inte lukten. Människor hade gjort stället till en soptipp och toalett. Här hittade jag också en magnet så att jag hade gjort allt jag kom för att göra. Efter en lite vandring bland alla små gränder gick jag mot färjan. På vägen satt ett gäng småkillar utanför restaurangerna i hamnen och sniffade lim från påsar.

Deras framtid kommer bli begränsad. Vid färjan gjorde jag mig av med resterande av mina Marockanska dirham på lite chips. Så långt hade jag bara spenderat 5€. När jag trodde att jag nästan var tillbaka i Europa så började kaoset. Färjan kl 14:30 var full, så vi som hade öppna biljetter fick vänta till nästa färja kl 16:30. Detta hade dom inte förklarat så när grupper med förbokade biljetter gick förbi började folk få panik. Dom trodde inte att dom skulle kunna komma tillbaka till Europa. Folk började gräla, skrika och knuffas. En arab kvinna började spy i en genomskinlig påse framför mig. Jag satte då på mig hörlurarna och musiken ganska högt. Hela kalabaliken liknade nu en parodi. Parodin höll i sig ändå tills vi var ombord på färjan 3 timmar senare. Jag lyckades smyga ombord med en grupp så att jag inte skulle få vänta på ytterligare en färja. Europa har nog aldrig varit så efterlängtad!

På vägen från färjan tog jag några snabba kort av en fästning och köpte en Spanien magnet. Jag hade nämligen bara några få minuter på mig tills bussen skulle gå. Snacka om express turism! När jag kom fram till busstationen hade den just lämnat plattformen så jag sprang runt byggnaden och genomsköt bussen i gatan. Chauffören var snäll nog att öppna och släppa på mig. Och så var jag på väg tillbaka till Algeciras. Det ända jag han med på kvällen var en promenad längst hamnen där massa människor promenerade sina hundar.

Mz
Senast aktiv - från Göteborg, Västra Götalands län, Sverige