Nästan hemma

fredag 13 september 2013 Rotterdam, Zuid-Holland, Nederländerna

Vaknade nyss i en lång säng, ofranskt alltså. Kände mig nästan hemma, för nu har den gemensamma bilresan avslutats, och i kväll flyger vi riktigt hem.
Att åka bil går fint, men på motorvägen genom Belgien är det lite läskigt. Sicco kör på välkända vägar, det går i 130 km/h, det är alltid en, ofta två filer med långtradare, ofta med nationalbeteckningar från östra Europa. De längtar säkert också hem. Filerna är trånga för tradare. Vi njöt av Reims så länge som möjligt, med tanke på att undvika rusningstrafiken runt Bryssel, och det var nog klokt. Vi åkte genom Holland medan solen gick ner och hann hem hit, till Krimpen utanför Rotterdam, medan det fortfarande var ljust, vid halv nio. Vi stannade nära franska nordgränsen och provianterade, det blev baguetter, korvar, patéer och ostar med mycket prat till middag.
Väl här blev vi utskällda. Sicco och Thea är dagmattar/hussar till sonens hund, och själva sonen var på bio, så han hade lämnat hunden här. Han, hunden alltså, lär yla om han lämnas ensam för länge, och sonen bor i lägenhet. Nu var det ett hjärtligt välkomnande, med svansvift, skäll, lyckligt snoende runt våra ben, många kramar och klappar.

Jag har inte skrivit något, vad jag minns, om alla katedraler vi besökt under resan. Inte en dag utan kyrkobesök! Vi avslutade med katedralen i Reims, som varit kröningskyrka sedan 1034. Då var den mindre, den nuvarande byggdes på och om med början på elvahundratalet, och den restaureras säkert fortlöpande sedan dess. ALLA katedraler har några delar under restaurering enligt min erfarenhet. Jag lägger några bilder på Facebook.
Säkert är att oerhörda ansträngningar har gjorts för att överglänsa andra när det gäller storlek, höjd, utsmyckning, antal tinnar, torn, glasfönster etc. Hoppas att Gudrun uppskattat allt!

Jag har väl berättat om en del mat? Är man i Frankrike så är mat viktig, är man jag, så är mat viktig. Matställen ska vara välkomnande, och man ska inte ha bråttom.
Sista middagen, i Troyes, åt jag följande:
Ett glas med kall vit fisk varvad med potatis och pesto, toppat med tomat
En förrätt med anklever, rökt ankbröst, syltad rödlök och sallad
En huvudrätt med harsadel och squash fylld med oliv och getoströra
En efterrätt med mörk chokladmousse, nötkräm och tunt chokladkex
En kakkvartett med mandelflarn, chokladtryffel och två andra läckerheter
Jag hoppade kaffet, tog bara två kakor, mäktade inte med mer
Jag hoppade calvados och Poire William
Vi vacklade sedan mot hotellet.
Jag borde ha fotograferat faten, ni måste ha mycket kreativ fantasi för att kunna föreställa er alla de tjusiga sätt man kan arrangera bitar av mat på, på vitt porslin ,med smala streck av god sås i mönster, kompletterande de olikfärgade ingredienserna.
Sista lunchen, i Reims, åt vi på en anrik restaurang, men vi valde att sitta utomhus i solen. Vi åt confit de canard och drack champagne till, allt annat vore fel i champagnehuvudstaden Reims.
Nu är jag hungrig på frukost. Vi äter nog den i solen i trädgården. Ska väcka L lite försiktigt först.
Troligen är frukosttallrikarna inte dekorerade, men förhoppningsvis serveras här holländsk ost istället för fransk Camembert till morgonmackan.
Ses snart! B

Birgitta Axelsson