även hästar gillar att bada
även hästar gillar att bada

Kumai

lördag 5 oktober 2013 Kumai, Kalimantan Tengah, Indonesien

2013-10-08 Kumai.
Det har varit sparsamt med resebrev beroende på inget internet på öarna i periferin.
Från Komodo seglade vi till Labuan Bajo där alla båtarna från de olika seglingsrutterna på Sail Komodo skulle mötas igen och det skulle bli en stor gala diner med Indonesiens president. Vi avstod dock från denna då tiden började bli knapp och vi hade redan varit i stan flera dagar, deltagit i välkomstceremonin med dansare och fyllt upp matförråden så vi och ”2XS” seglade vidare till Gili Lawa Laut men där var ingen bra ankring så dagen efter flyttade vi till Kommodo Golden Pasir Barat, en fantastisk vik med de bästa korallrev (helt oförstörda) som vi sett under vår långa segling så vi stannade ett par dagar. Färden gick vidare till Sumbawa Island, en mycket stor ö så vi ankrade i små fiskebyar, först i Bima, sen Brenti och därefter i Potopuddu, en sagolikt vacker dog legd bay omgiven av höga klippor, infarten var svår att hitta, såg ut som en sandbank men en otroligt skyddad plats. Här råkade vi ut för första gången för en massa tiggande barn som kom ut i småbåtar så vi fick tömma hela vårt förråd av pennor, block och även en del T-shirts och kepsar.
Morgonen efter bar det iväg mot Lombok och Medana Bay marina. Detta skulle bli en dagstripp på bara 67nm men vi hade motström hela tiden och när vi kom fram i skymningen så hade vi seglat 92 nm. Efter 2 dagar på ankring lyckades vi få en mooring och kunde tryggt lämna båten, först för en tripp till huvudstaden Mataram för att förlänga vårt visa därefter för en tripp med snabbfärjan till grannön Bali där den inte finns någon bra marina och den trånga infarten har upp till 8 kn ström.

På Bali tar man taxi, vi hade av ”Irma” fått adressen till ett Guest House hos en risbonde i Ubud bland risfälten inne i landet, fick tyska ”Sternchen”som grannar och trivdes utmärkt med promenadavstånd till stadens centrum. Ubud är ett måste för konstälskare: med palats, museer,konst, dans, idag nästan sönderälskat av turisterna. Bali är helt hinduistiskt och skiljer sig mycket från de andra mest muslimska öarna med alla sina tempel, minst 3 i varje by, massor av floder och en fantastisk grönska. Vi var med på en stor hinduisk minnesceremoni som 115 familjer arrangerade tillsammans efter sina närmastes kremering för 5 år sedan. Vi hade också turen att hitta en trevlig och kunnig taxichaufför Imade så vi gjorde två heldagsutflykter med honom, först till Bali marina där Ingvar fick tillbaka sitt visakort, sen till en kaffeodling med det unika Luwakkaffet. Civet, ett opossumliknande djur har först gnagt på bönorna som sedan passerar deras tarmkanal, torkas och rostas, priset hårresande, 300 kr per 100 gr! Andra dagen åkte ”Sternchen” med oss till en vulkansjö norrut, sen till en terrasserad risodling, därefter till Kings palace i Klungkung, med urgamla takmålningar uppe i taket på det helt öppna templet. Före hemfärden stannade vi till hos en berömd träsnidare. Dagen därpå besökte vi det fina konstmuseet Puri lukisan med de allra äldsta målningarna och många senare verk av deras kända Ubudkonstnärer Rudolf Bonnet, I gusti Nyoman Lempad mfl. På kvällen såg vi balinesisk dans på Ubud palace, mycket annorlunda jämfört med det vi sett hittills.

Morgonen därpå tog vi snabbfärjan tillbaka till Lombok där det var ödsligt för många båtar hade lämnat. Nästa dag flög vi till Jakarta på Java för att besöka grekiska ambassaden för att underteckna ett viktigt papper .Jakarta har ”bara” 15 milj. invånare men tillsammans med 2 andra hoppväxta städer så finns här minst 28 milj invånare vilket gör det till världens näst största storstadsområde men även det snabbast växande. Man undrar var detta skall sluta? Befolkningen ökar med en miljon om året. Här finns allt och alldeles intill vårt muslimska hotell Paragon hittade vi en fantastisk italiensk restaurang med levande musik och excellent mat.
Väl tillbaka i Medana bay marina beslöt vi att segla de 445 nm till Kumai , Kalimantan, den indonesiska delen av på Borneo för att besöka en av världens förnämsta nationalparker Tanjung Puting och se orangutanger, näsapor (proboscis monkey) m.m. Här gjorde vi en 3 dagars utflykt med flodbåt. Först väntan, dubbelbokning, missförstånd, byta båt, sen beundransvärt snabbt en helt egen flodbåt, den störta och fulaste vid kajen, helt nya madrasser, glad besättning på 4 pers som på nolltid inträdde i tjänst. Albin vår guide var en ung kungfu kille som letade efter en tjej inte från Borneo för de säger ”no money no honey”. Vi mådde som kungar på ett 5- star hotell, Surya var en excellent kock och de tre killarna tog väl hand om oss. Vi färdades genom en orörd djungel , floden kantades av en mycket speciell palm nipah och pandanus som tolererar det bräckta tidvattnet.
Nationalparken är berömd för sina orangutanger och återanpassning av ungar som beslagtagits från illegal handel.
Orangutangen är det däggdjur som har långsammast fortplantning av alla och honan tar hand om ungen i 7-8 år för att lära den allt som behövs och får bara en ny var 8 år.
Hanarna kan väga upp till 150kg och är 8 gånger så starka som en människa. Honorna hälften så stora och 4 gånger starkare.
Proboscis monkey (näsapa) finns också bara på Borneo och är lätta att se då de sitter i träden nära floderna på kvällen. De simmar bra och tycker om att bada morgon och kväll. Det var magiskt att sitta där på fördäck och se på hela klungor av proboskies och orangutanger i vila högt uppe i trädtopparna medans kungsfiskare, hornbill/ tukaner fluger över floden och cikadorna börjar sin konsert.
Vi råkade komma dit just när professor Galdigas som var initiativtagare till nationalparken var där med ett stort följe på ett kryssningsfartyg , andra på ett ett annat. Tidvis trångt men med indonesiskt lugn och kreativitet löste sig allt. (Inte utan att man minns trängseln i Skagen med 16 båtar sida vid sida!)
I morgon seglar vi till Manggar på ön Belitung.

Sy Marieke Iii
Senast aktiv - från Hörby, Skåne län, Sverige