Danum valley + Kinabatangan

söndag 10 november 2013 Särö, Hallands län, Sverige

Nu har det hänt lite mer....
(vill bara säga en varning till er som skriver på Resedagboken: var noga med att kopiera det ni skrivit innan ni sparar utkast eller publicerar! Det här är min andra version...:-(

Har bokat hotel i Kuala Lumpur: Anggun Boutique hotel. Ett 4 ****, mysigt, litet (18 rum) hotel och inte så opersonligt som de 'stora' hotellen. 2.742kr för 4 nätter med frukost (Booking.com). Det ligger mitt i shopping-kvarteret Bukit Bintang :-)

Har bokat (men ej betalt än) open water dyk-kurs hos Scuba Junkie i KK. 13 + 14/3.
Man pluggar och gör teori provet hemma genom e-learning (923kr ca.) och sedan gör man bara dykutbildningen i vattnet på plats (ca. 1.917kr.) Man måste även lämna in en hälsodeklaration (och läkarintyg om man har astma eller allergier, som jag). Hemma kostar en kurs ca. 3.5-5.000 kr. och tar mycket längre tid (och har inte alltid så trevliga omgivningar och vattentemp. :-)

Efter mycket funderande och väljande har jag tagit bort en dag från Hotel Eden54 i KK (Kota Kinabalu) för att få mer tid i 'slutändan' till valfrihet.
Jag har bokat flyg från KK, 07.00, till LD (Lahad Datu) 07.55,
med MASwings 16/3. 380Myr = 858kr 1 väg, 2 pers.

Danum Valley - Borneo rainforest lodge 16 - 18/3
Då jag efter 2 veckors väntande på svar från Borneo rainforest lodge (från 'contact' på hemsidan), kontaktade en av deras återförsäljare i stället: Saba holidays, Inno travel & tour services ([email protected]), fick jag reda på att det 'billiga' alternativet redan var fullbokat (5 mån. i förväg, så var ute i GOD tid!) så jag fick boka 'Deluxe chalet' i stället. Det resulterade i att det redan hutlösa priset ökade till 12.790kr!!!! För 3d/2n!!!
Men........Det är jag ju värd! ;-)
(Frågan är hur mycket tid man kommer att tillbringa i sin lyxiga, 5 stjärniga stuga med utomhusbad när man har en 130 milj. år gammal regnskog omkring sig?!)
Man hade kommit undan billigare (ca. halva priset) om man valt det andra alternativet: Danum valley field centre, men det är en forskningsstation och inte i första hand för turister: camping, hostel eller stugor, ingen el mellan 24.00-07.00, kall dusch, fältkök på 10 min. gångavstånd (och ingen vidare mat eller sevice, har jag läst.) Nej tack. Men kanske nästa gång ;-)
De hade ett lite annorlunda och, i mitt tycke, skumt sätt att ta betalt: de ville ha kopia på pass, fram och baksida på kreditkortet och en signerad fullmakt på att de fick dra pengar på vårt konto! Jag kontaktade vår bank och frågade om detta var praxis, och han svarade '-Lite risker får man väl ta'!!! Men han hade för sig att han betalt på liknande sätt i thailand.
De har nu dragit rätt summa och ännu har inget annat konstigt hänt i alla fall........

Vi blir upplockade på LD flygplats kl. 8.30, den 16/3 (där vi får lämna in våra resväskor på BRF-s kontor och bara ta ryggsäckar med oss), och sedan körda i 4-hjuling 2,5 timme ut i djungeln. Sedan följer 3 fantastiska dagar i djungeln, god mat och spännande upplevelser!!
18/3 blir vi körda tillbaka till LD, dit man kommer ca. 16.00. Då har jag planerat att vi ska ta en buss mot Sandakan/KK och hoppa av vid Sukau junction ca. kl. 18.30 och bli upplockade av Barefoot Sukau lodge.

Kinabatangan - Barefoot sukau lodge 18 - 21/3
Det är här utefter floden vi (förhoppningsvis) får se det mesta djurlivet; näsapor, orangutanger, elefanter, fåglar, uttrar mm. då den 'riktiga' djungeln oftast är för tät för att kunna se så mycket.
Vi får 4d/3n för 3.730kr (vi kommer ju på kvällen 18/3). För 2 pers! Lite annan prisbild, pga. mer konkurrens och enklare inhysning.
Då ingår hämtning/lämning, helpension, 5 flodutflykter, 1 djungelpromenad samt utflykt till Gomantong-grottorna (där de skördar svalbon).

Efter detta har vi 3 dagar som inte är bokade. Kanske tar vi buss tillbaka till KK och stannar en natt i Kinabalu park (världsarv) eller stannar i Sandakan och en natt på sköldpaddsön (måste dock bokas minst 3 mån. i förväg)..........?

Så nu är det mesta bokat och klart!
Vi får se om det händer något mer innan vi åker.
På återseende.....................

Marie Lönnberg