Gorillas

onsdag 15 januari 2014 Ruhengeri, Northern Province, Rwanda

Tidig morgon. Som attans. Iväg i bilar. Och sen vänta. Till slut kom vi iväg igen. Kullerstensvägen från helvetet tog oss sakta och skakigt närmare bergen. Bara vandringen över lokalbefolkningens sluttande åkrar gjorde mig andfådd. Djungeln därefter gjorde det inte lättare för mig. Uppåt i bambu och snår, i en och en halv timme, och till slut såg vi anledningen till resan. Två gorillahonor gick emot oss och vi retirerade tills de slog sig ner och lät sig beskådas. Sedan följde en katt och råtta-lek i nästan en timme. Vi var katter som jagade gigantiska råttor. Vet inte exakt hur många vi såg, 5-6 honor och 2-3 ungar kanske. Silverryggen var ute och raggade nya honor till flocken. Men de vi såg, när vi fick närkontakt, var helt fantastiska.

Hemfärden var betydligt lättare, kanske beroende på att det var nerför men också pga glädjen gorillorna gett. De som kan måste verkligen åka hit och träffa dessa magnifika djur. Det man betalar går till lokalbefolkningen och gorillorna så det är för ett gott ändamål.

Nu sitter vi och inväntar middagstid så vi kan göra av med lite pengar. Uganda imorrn.

Caroline Hammarström