Vädrets nyckfullhet.

onsdag 22 januari 2014 Tongariro National Park, Waikato, Nya Zeeland

Vädret blev tyvärr ännu värre än vad vi hade väntat :( Men vi vandrade den första biten av Northern Circuit i hopp om att vädret ändå kanske skulle bli lite bättre nästa dag då vi skulle upp till topparna. tråkigt nog kunde vi inte se mycket eftersom vi ständigt gick i täta dimmmoln. Vi tog dock en avstickare till Taranaki falls, ett stort fint vattenfall. Hela sträckan som vi gick i 5 timmar var ganska tuff teräng och man fick välja noga var man skulle sätta fötterna. Väl framme vid stugan vi skulle övernatta i fick vi veta att vädret ej hade blivit något bättre. Vi pratade även med ett par som hade tagit sig över toppen och de sa att det var förfärligt väder där uppe och de avrådde oss att gå upp.
Så vi beslutade oss för att vända om och så gick vi till en närliggande parkering och liftade tillbaka till infocentret med två fransmän. På info centret fick vi slutligen veta att vi gjorde helt rätt val. Vindar på 70-85 km/h skulle det bli dan därpå och inte ens de mer vana vandrarna går upp där då. Tur nog fick vi pengarna tillbaka :)
Istället börjaade vi vår resa till nästta berg. Egmont national park och Teranaki mountain. Vi körde genom en mycket fin kuperad väg vid namn forgotten World Highway. Vi övernattade på en fin liten campingplats precis vid en flod. Vi fiskade lite och somnade sedan gott.

Johanna Bäcklund
Senast aktiv - från Falkenberg, Hallands län, Sverige