Alskade Benaulim

fredag 31 januari 2014 Muthoot Fincorp Limited, Navelim, Goa, Indien

OK nu har jag internet igen. Har ar en liten sammanfattning for er som ar intresserade och lite bilder:

Ett forsok att beskriva den obeskrivliga ceremonien I templet i Udupi. Efter solnedgangen blinkar och lyser hela omradet i varsta las vegas stil. I den lilla tempeldammen finns en paviljong dar en man gar och tander hundratals oljelampor. En smyckad bat med tva paddlare ligger redo. Ett valdigt trummande och blasande satter igang inifran templet och efter en stund kommer musikanterna, foljda av ett tjugotal tillbedjare och gar runt dammen till andra sidan. Tva gudafigurer bars varsamt ut till den smyckade baten som paddlas 2 varv runt paviljongen under fortsatt musicerande, darefter tillbaks in i templet Efter ett tag kommer prasterna ut barandes pa gudabilderna i speciella smyckade batliknande fat, lyfter upp dem i de smyckade vagnarna. En fullstandigt smyckad elefant kommer in pa scenen och borjar ga runt templet, foljd av tva stora dockliknande figurer som hoppas och dansas runt av en man inuti. En massa manniskor drar runt de enorma vagnarna med tjocka rep, stannar halvvags sa att prasterna kan lagga ut och tanda pa sma hogar av paraffin och nagra tygstycken. Val tillbaka vid tempelingangen upprepas proceduren fast tvartom, gudabilderna bars in igen for att sova. Plotsligt kommer ett gang fnittriga flickor I 16-arsaldern fram till oss, sager "thankyou, bye!" och kramar oss en efter en, springer sedan fnittrande darifran… Det kan bara handa I Indien det ocksa.
Nasta dag tog vi tuktuk en halvtimme till stranden I Malpe, annu en enorm strand, men bara lokalt folk som lekte I vattnet och akte bat till en liten o, sa inget lage att kla av sig och bada. Pa vag tillbaks for att ta en tuktuk gick vi igenom den djungelliknande gronskan dar folk bor, gick forbi en familj som holl pa att laga mat, vi stannade och pratade och de hade garna bjudit oss pa mat…
Kom till Gokarna i Goa I torsdags, ett stalle med mycket tempel och religios aktivitet sida vid sida med mycket overvintrande vasterlanningar. Det ar mycket skrapigt overall, mycket kor overallt, men mycket fina hus eller hus som har aldrats med stor skonhet. Mycket daligt med hyfsade restauranger, och ingen alcoholservering. Vi bodde I narheten av Gokarna beach, men dar badar man inte. Hade man inte ficklampa nar man gick hem kunde man snubbla over en ko - vad hade hant da??
Gick en dag till den beromda Om beach, foljande en trummande vasterlanning – det kan man val nastan bara gora I Indien: “Jag tror jag ska trumma mig hela vagen till stranden”.
Akte vidare I lordags till Palolem, fortfarande Goa, ocksa en valkand strand, tidigare mycket lugn, nu helt bebyggd med strandhyddor och restauranger, och turisterna trangs med alla fiskebatar och kossor. Dagen efter foll Esther pa gatan sa olyckligt att hon brot ett litet ben I foten, vi fick uppsoka sjukhus tva ganger och hon blev gipsad och gar pa kryckor. Men det vara det basta benet man kan bryta I kroppen, sa lakaren pa typiskt indienpositivt satt. Forst hade vi ett fint rum pa andra vaningen pa huvudgatan, men sen flyttade vi ner till en mycket basic strandhydda hos en kvinna hon kanner sedan manga ar och som kan ta hand om henne. Igar akte jag vidare till Benaulim, idag uppsokte jag lakare dels for att jag rakade bli biten nar av en hundvalp igar med sylvassa tander, sa jag fick en rabiesspruta i skinkan for sakerhets skull. Dels har jag en svullen hogerfot som inte vill ga ner, sa jag fick en cortisonspruta i andra skinkan ocksa och antiinflammatoriska tabletter. Dels vill jag halla koll pa blodtrycket nu nar jag ska vara har en manad. Har ett hyfsat rum pa tredje vaningen i det guesthouset som jag bodde i 1997,fast i den nyare delen. Nu ska jag forsoka ladda ner resten av bilderna. Tjingeling allihop!

Lisbeth Sundman
Senast aktiv - från Hägersten, Stockholm, Stockholms län, Sverige