Skolan för utvecklingsstörda
Skolan för utvecklingsstörda

Tisdag 4/2 och onsdag 5/2

torsdag 6 februari 2014 Serrekunda, Gambia

Tisdag 4/2
En heldag under ett parasoll vid poolen. Till lunch åt vi en jättefin papaya, som Buba kommit med. Han hade också med sig två bröd från presidentens bageri. Till det åt vi mjukost, Kalles kaviar och drack Coke.

På eftermiddagen tog jag en kortare promenad på stranden. Nedanför hotellet har vågorna ätit sönder den fina sandstranden. Man har därför satt upp stora betongvallar för att skadorna inte ska bli värre. Det blev ingen längre promenad eftersom det var väldigt mycket trasiga snäckskal som spolats upp och som gjorde det väldigt vasst att gå.

Som tur var fungerade den trådlösa internetanslutningen hela dagen vid poolen. Med andra ord hölls internet-abstinensen i schack i dag.

Onsdag 5/2
Vi tog en tur till BB Hotel för att Barbro skulle få se förbättringarna. Det blir nog så att vi återkommer till BB nästa gång. Stranden utanför BB är helt oförstörd av havet, vilket gör att man har ett femtiotal steg från rummet till en härlig sandstrand.

Därefter åkte vi till den skola som Adama vill att barnen ska flytta till i höst. Buba hade föreslagit en skola i Kanafing, men det tycker inte Adama. Vi åkte till skolan som ligger i Lamin, på vägen mot flygplatsen. Vi träffade rektorn för högstadieskolan och han sa att Adama måste genomgå ett prov i juli innan hon kan antas. För de tre andra barnen fick vi vända oss till rektorn för låg- och mellanstadieskolan inom samma område. Skolorna drivs av kristna, men man undervisar också muslimska barn i islam och har både kristna och muslimska lärare.

Problemet kan vara att Babul inte fyller 7 förrän nästa år och bedöms vara för liten för den här skolan. Buba räknar med att kunna prata in henne och ev. sticka till någon en och annan dalasi. Huvudsaken är att alla fyra får gå i samma skola eller alldeles i närheten av varandra för att de ska kunna åka tillsammans.

Nästa stopp var hos Lucy Saffy, som är rektor för metodistskolan för utvecklingsstörda. Det är också ett besök som vi gör varje gång vi är här. Det är alltid roligt att gå runt i klasserna och träffa barnen. Numera har skolan också en buss som börjar hämta barn i Brikama på morgnarna för transport till skolan och som sedan kör hem dem på eftermiddagarna.

Lucy frågade hur det går för Johan nu för tiden. Hon kommer ihåg honom som en liten 12-årig fotbollsspelare i mitten av 90-talet.

Eftermiddagen ägnades åt solande i trädgården och studie av de ca 25-talet apor som satt framför altanen och käkade de frön som grannen lagt ut till fåglarna.

Bertil Ellvén
Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige