Middag på BB
Middag på BB

Torsdag 6/2 och fredag 7/2

lördag 8 februari 2014 Serrekunda, Gambia

Torsdag 6/2
Tidigt uppe för att boka bra platser vid poolen. Efter frukosten gick vi ner och hade skugga först och så småningom kom den starka solen. Usel internetanslutning. Barbro fick det att fungera på sin mobil men för mig funkade det dåligt både på mobilen och på datorn.

På eftermiddagen kom Linda för att få hjälp med e-legitimation, så att hon kan deklarera, komma åt pensionsinformation m.m. Vi fick kopiera några foton av hennes fina hus, eftersom vi missade att fota det när vi var på besök. Som vanligt kom aporna och hade en riktig show framför oss.

Fredag 7/2
Kl. 10 hämtade Buba oss och körde till Lamin Lodge för vårt vanliga inköpsbesök i Fatoumata Sanyangs souvenirbutik. Hon blev jätteglad att se oss och ännu gladare när hon fick den svenska flagga vi haft med oss. När vi var här 2011, bad hon oss att ta med en sådan nästa gång vi kom.

Vi gick runt i butiken och hittade både det ena och det andra. Hon har ett par riktigt charmiga killar som hjälper henne att visa sakerna för turisterna. Själv sitter hon på en bänk i ett hörn eftersom hon är rörelsehindrad. Fato berättade att hon precis byggt en liten restaurang en bit från butiken.

När vi handlat färdigt, vidtog det vanliga prutandet. Om man direkt accepterar Fatous pris, blir hon besviken. ”First price” den här gången var 6 700 dalasi och vi enades om ett ”last price” på 4 800 dalasi.

Sedan åkte vi på den knappt farbara vägen upp till stora landsvägen. Otroligt att det överhuvudtaget går att köra på den lilla vägen under regnperioden.

När vi kom tillbaka, fungerade inte dörrkorten så städerskan fick släppa in oss. Efter lunchen gick jag till receptionen för att få korten aktiverade igen. Jag sa också för andra gången till om glappkontakten till golvlampan och man lovade att skicka en tekniker. Inte heller den här gången verkar budskapet ha gått fram, men så är det här i Gambia. Man lever efter GMT (Gambia Maybe Time).

Vi lade oss på solsängarna i trädgården och efter ett tag kom aporna, nu från apparken för en raid inom hotellområdet. De stannade hos oss och kollade om grannen lagt ut något fågelfrö. Det hade han inte, så det fortsatte vidare. En liten unge hoppade upp på solstolarna som grannarna lämnat för ett tag sedan för en tur till stranden. Först ägnade sig apungen åt sudokuboken men sedan blev pennan mycket intressantare. Sagt och gjort, den snodde apan och kilade snabbt iväg genom häcken. När jag berättade det för grannen sa han att det inte var första gången aporna snott hans pennor.

Kl. 19 kom Buba och körde oss till BB Hotel, Vi lämnade några utlästa böcker till Vings bibliotek och förhörde oss om rumspriserna om vi skulle boka direkt på hotellet och inte via Ving. Vi bjöd Buba på middag för att vi ville prata lite mer om skolan och skolavgifterna. Mycket god mat och ett bra uppträdande av Folaakrobater och sedan blev det färd i den afrikanska natten till Kairaba Beach Hotel.

Bertil Ellvén
Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige