Lördag 8/2 och söndag 9/2

måndag 10 februari 2014 Serrekunda, Gambia

Lördag 8/2

Vid poolen hela dagen. Fick solsängar med direkt morgonsol. Folk är väldigt tidigt och markerar platser med handdukar eller böcker. Fick information från Modelljärnvägsföreningen att det var lite oklarheter och funderingar om bokföringen inför årsmötet senare på eftermiddagen Känns inte så kul och särskilt inte att inte vara på plats. Meddelade att jag ställer upp för omval som suppleant. Fick senare information om att årsmötet vill att föreningen ska drivas vidare och att det blir ett extra årsmöte om en månad. Det ska nog lösa sig. Det är alltid inkörningsproblem med en ny förening innan alla rutiner, ekonomiska och administrativa, har satt sig.

Åter en papaya-kaviar-ost-bröd lunch. Buba lyckas verkligen hitta perfekta papayor. Papaya sägs vara bra för magen och det är kanske därför vi inte haft några problem hittills.

Sent på eftermiddagen gick vi ner till våra sängar vid poolen. Det blev lite komiskt eftersom personalen började ta bort sängar runt oss och ställa upp bord för kvällen. När det bara var vi och en man kvar gav vi upp och gick till rummet för att fräscha till oss efter en mycket varm dag. Det har varit kring + 35 grader i dag i skuggan. Härligt!

Vi åt middag på den finare restaurangen Shikra igen. Mycket trevlig personal som kom med små överraskningar mellan rätterna. Köttet vi beställt var dock inte välstekt, så det fick de ta ut igen. Här var det inte samma bitar som kom tillbaka igen, lite påstekta, utan nya helt perfekt stekta. Trots att det är en finare restaurang, måste servitörerna hålla sig med egna pennor. Vi påpekade för hovmästaren att de nog bör skaffa pennor till personalen med restaurangens logga. Om inte för marknadsföringens skull. Han höll med, men vi får väl se hur det blir med det.

Söndag 9/2

Tidigt nere vi poolen, men i dag valde vi sängar på kullen ovanför den och fick ett perfekt solläge. Där låg vi och stekte oss till långt in på eftermiddagen. Jag passade på att ta ett dopp i havet. I dag var det något varmare än i går. Kul att läsa på Facebook att Johan och Sarah var med Agnes och Felicia till ishallen för skridskoträning. Ska bli kul att förklara det för Buba i morgon att man kan åka på is inomhus i Sverige. Han kommer aldrig att tro oss. Han som bara sett is i dricksglas.

Bertil Ellvén
Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige