strandliv och utflykt till"riktiga" indien

onsdag 12 februari 2014 Muthoot Fincorp Limited, Navelim, Goa, Indien

Här på stranden händer inte mycket och ändå går dagarna. Glatt återseende med ett engelskt par som jag träffat för tredje gången här. De har adopterat Tomten som varit med på resan ända hit, så nu är han i Portsmouth. Hyrt en cykel som jag tar mig runt på. Ibland tar jag bussen till stan margao, typisk indienbuss, hög indien musik i högtalarna, gudabilder och blomsterkransar hos föraren, proppfull. Men inte fullare än att två killar med enorma klasar av plastpåsar med rosa sockervadd kan gå på - gud vet hur dom fick plats.
Gjorde en utflykt fredag till tisdag tio timmars buss och tåg till badami i karnataka. Det är skördetid, hö och annat körs in på fullastade oxkärror eller juldekorerade traktorer, en del ställs på tork i hyddliknande hässjor. Överallt ligger högar av gud vet vad. I de skördade tagetesfälten lyser enstaka orange blommor, vita bomullstussar dinglar på små buskar i ett annat fält, gulbruna majsstänglar står och skramlar och helt plötsligt lyser ett fält med solrosor upp. Under ett enormt träd ger skugga både åt ett enkelt stenhus och en vit oxe med blå horn, i en liten damm ligger ett gäng vattenbufflar med bara huvudena över ytan och tuggar förnöjsamt. Överallt sitter män och pratar (kvinnorna jobbar så klart), många i traditionella kläder med vit nerumössa, vit långskjorta och tunn vit lungi som knyts så det blir byxor med ett långt och ett kort ben. Anledningen till resan var att där var en musik- och dansfestival i tre dagar. Jag ville också återse de fantastiska grottemplena, som är orsaken till att en del turister hittar hit, jag såg kanske 10 st. Det är trevligt men tröttande med all uppmärksamhet så fort man är ute. Festivalen var en besvikelse, men det var tydligen en bra helg för bröllop, som innebär otroligt vackra ritualer.
Blev förkyld på resan dit, så jag vilar från stranden ett par dagar. Det blåser nordliga vindar så det är bara 20 grader på morgonen - det förstår ni är inte vanligt för södra Indien, väldigt behagligt!

Har bokat biljetter för resten av tiden här i Indien: nattåg 2mars till hyderabad, nattåg 5 mars till Nagpur, nattåg 8 mars till Jabalpur, och sen nästan ett dygns tågresa till Calcutta 13 mars. Därifrån flyger jag nånstans efter den färgrika holifestivalen 17 mars. Thailand eller Kambodja, förmodligen. Bilder kommer snart! Tack för gensvar från er som kollar! Kraaaaam!
P.s. Börjar man få hemlängtan när man sitter på en indisk buss med advent- och jul sånger i headsetet?

Lisbeth Sundman
Senast aktiv - från Hägersten, Stockholm, Stockholms län, Sverige