Lö 8e feb. Prison iland och lsköldpaddor

onsdag 12 februari 2014 Zanzibar, Tanzania

Lö 8:e feb. Prison iland och sköldpaddor

Vi åt en frukost kl. 07.30 som var mindre imponerande, men man fick nåt i magen i alla fall. Sen vid 08.30 var det avfärd för oss som hade bokat Prisson iland för att se de stora landsköldpaddorna. Det tog 30 min. att åka ut till ön, där vi sen fick möta sköldpaddorna som varierade i åldrar från några veckor till 189 år gamls. De små sköldpaddorna hölls i en bur för att skydda dem mot rovfåglar men de äldre förflyttar sig fritt inom området där de blir matade med sallad 3ggr/dag. Man får fotografera och klappa dem hur mycket man vill, men inte försöka rida på dem (kan tyckas rätt självklart, men vi har även inne på toaletter blivit upplysta om att man inte får kissa på golvet och heller inte duscha inne på toaletterna vilket oxå kan tyckas rätt självklart....). Efter sköldpaddorna fick vi en liten runvandring på det som gett ön sitt namn, fängelset, som aldrig användes som ett fängelse.

Sen fick vi 30 min på oss att bada och plötsligt blev jag en torr kärring som inte orkade blöta ner badkkläderna för att sen sitta på en båt i 30min, åhh vad gammal jag plötsligt kännde mig. Nåja vi var ett par stycken tråkmånsar som satt på bryggan och väntade tills det var dax att ge sig av tillbaka till Stown town där båtarna lade till. Vi valde att inte åka med tillbaka till hotellet utan stannade kvar inne i stan och åt lunch istället. Vi hamnade på en restaurant som hette monsun, Sussie och Shivani beställde in Rock lobster och fick in 11/2 hummer var (Sussies ögon tindrar, eller så är det en liten glädjetår som tittat fram) själv tog jag en kyckling i massala sås som oxå var jätte god.

Efter lunchen promenerade vi runt lite inne i stan innan vi tog en taxi hem, där vi slappade lite duschade och gjorde oss i ordning för att sen ta en taxi tillbaka in till stan. Vi åkte till africa house hotell, här ska man tydligen sitta och ta en drink och se på solnedgången, så sagt och gjort, vi tog ett glas vin och atte oss och tittade på solen som gick i moln och sen inte visade sig nåt mer, men det var trevligt ändå.

Innan vi kom till hotellet hade vi en tanke att vi även skulle äta middag här, men vi ångrade oss, Bodil och Klas hade nämligen haft samma tanke men när Bodil beställer en maträtt skakar kyparen på huvudet och säger: -jag skulle inte ta det om jag var du...

Bodils nästa fråga blev: -ok, vad skulle du rekomendera då?

Kyparen skakar åter lite på huvudet och säger: -jag återkommer.

Han kom aldrig tillbaka så vi antar att han inte rekomenderade att man åt där alls.

När vi skulle gå kom Shivani och Johan, så vi gjorde sällskap i jakten på en restaurang. Vi tittade på lite olika menyer innan vi bestämde oss för att gå tillbaka till samma ställe som vi ätit lunch på och alla beställde vi in hummer och skaldjurs tallrik.

Vi satt och njöt en stund och matade en liten svart/vit gravid kisse som såg på tok för tunn ut för att orka bära på bebisar.

Sen tog vi taxi tillbaka till hotellet och gick och sov.