Må 10e feb. Efrer stormen.

onsdag 12 februari 2014 Zanzibar, Tanzania

Må 10:e feb. Efter stormen.

Sussie vaknar nån gång vid sju för första gången och sätter ner fötterna på golvet, plask, men va.....
Jag förklarar att vi bor i en bassäng just nu men att jag försökt rädda våra tillhörigheter till högre mark. Hon har inte hört hur jag bökat runt och inte heller hört åskan eller regnet så hon var rätt förvånad, men som sagt vi kan inte göra så mycket åt saken just nu så vi går och lägger oss en stund till.
Klockan nio bestämmer vi oss för att vi nog måste gå upp i alla fall och inse verkligheten, men först frukost.
Utanför rummet ligger krossade krukor och grenar har blåst ner från träden men de har faktiskt redan hunnit städa upp lite.
Det regnar inte längre och det blåser inte alls så mycket heller så det finns en liten förhoppning om att det ska kunna spricka upp och bli en fin dag trots allt.
Vid frukosten träffar vi på alla andra som även de har hela sovrummet fullt i vatten, men värst har Maria och Gabriel ändå haft det för hela deras tak hade flugit av på natten, men som tur var blev ingen skadad.
Efter frukosten går vi tillbaka till vår egen lilla poolanläggning och börjar ta hand om alla blöta kläder, vi häner ett klädsträck inne i badrummet tillsammans med resten av våra tillhörigheter.

Vi plaskar runt i rummet ett tag och kan inte annat än skratta och inne hos Irene och Åsa är det en ödla som febrilt simmar runt för att hitta nån torr plats.

Det är fortfarande inte väder till att lägga sig på stranden så vi bestämmer oss för att ta en promenad istället, men vi kommer inte längre än till receptionen innan det börjar regna igen, så vi sätter oss inne på cafeet bredvid ch tar en kopp kaffe för att vänta ut regnet, det visar sig att det kommer ta ett tag. Plötsligt har det börjat blåsa rejält igen och det har blivit en väldig aktivitet nere på restaurangen, alla springer (japp, afrikaner kan tydligen oxå skynda sig) runt och bär undan alla stolar och bord och i baren plockar de bort alla glasskivor från borden.

Vi blir fler och fler som samlas inne på kafet, inte för att vänta ut regnet längre utan nu mer för att söka skyddfrån regnet och blåsten, varge gång någon öppnar dörren för att ta sig in ser man hur de nästan får kämpa för att öppna och stänga dörren. Så där sitter vi tills det är dax för lunch, vi letar reda på en restaurang som ligger under tak, det blev en pizzerian Mama mia som visade sig vara ett dåligt val. Vi var sju stycken som beställde mat, tre tog spagetti carbonara, tre tog pizza och jag tog en ris med grönsaker, curry och seafood, men böt riset mot pasta. De tre carbonarorna kom som de skulle efter ca 50min, sen kom min mat, pasta, grönsaker och curry, men -vart är seafooden undrade jag?

-det är ingen seafood i. fick jag till svar. Öhhh? Va?

Servitrisen går tillbaka med tallriken och pratar med kocken och förklarar sen för mig att det hade blivit så förvirrat när det var en ändrig av maträtten men att han skulle fixa det. (jo det är väldigt förvirrande här om man vill ha pasta istället för ris, kan lätt tolkas som att man inte vill ha övriga ingredienser heller)

Jag fick tillbaka min mat, nu med några bläckfisks bitar och nån fisk, tror jag, inte riktigt vad jag väntat mig, hade ju kanske hoppats på nån liten räka i alla fall.

Nå ja, jag fick ju i alla fall mat, värre var det för de som beställt pizza, bla. Sussie, efter en timme hade de fortfarande inte fått sin mat och vid ett annat bord satt fler från vårt sällkskap som oxå beställt pizza, de hade hittills fått en och de var flera som ortfarande väntade på sina. De vid vårat bord ruttnade och insåg att de sannolikt skulle vara tvugna att vänta minst en halvtimme till innan nån pizza skulle komma, så vi avbeställde pizzorna och gick.

Undertiden vi suttit på Mama mia hade det slutat regna och blåsa och våran restaurang hade ställt utbord och stolar igen så våra tre hungriga stackare satte sig där och åt istället, det visade sig vara ett bra drag, de hann både få och äta upp sin mat innan de andra kom tillbaka från Mama mia.

Jag, Shivani och Irene tog en promenad längs med stranden, man såg inte så mycket förödelse, men på ett hotell hade även deras tak rasat eller blåst av och på stranden var det en båt som kommit lite för högt upp så se höll på och grävde en massa för att få loss den.

Vi tog även en sväng in på en massai marknad som låg vid stranden, alla köpte vi nåt armband för ca 15:-/styck.
Tillbaka på hotellrummet, som nu var tömt på vatten, tog jag en dusch i vårt tattarläger till badrum och la mig sen och skrev och läste litetills det blev dax för middag som intogs på restaurangen Langi langi som låg mitt emellan vår restaurang och pizzerian Mama mia. Den här gången blev det inga missöden och alla var nöjda med sin mat. Efter maten var vi flera stycken som satt ute på vår restaurang/bars terass och pratade innan vi gick och la oss i förhoppning om att morgondagen ska bli en soligare dag.