Tisdag 11/2

onsdag 12 februari 2014 Serrekunda, Gambia

Tisdag 11/2
Så var då den tråkiga hemresedagen inne. Förmiddagen ägnades åt att packa väskorna. Receptionen ringde och frågade när vi ville ha dem hämtade. Jag sa kl. 12 och tro mig eller inte, men exakt kl. 12 stod bäraren utanför vår dörr.

Innan dess hade jag varit och hämtat bröd och bananer som Buba kommit med. Vi åt lite och tömde slattarna i flaskorna. Ett par vattenflaskor skänkte vi till våra trevliga engelska grannar. Han är urtypen av en mycket artig engelsk gentleman. Jag hade en trevlig pratstund med honom i går eftermiddag. Inte kan man tro att han fyller 80 nästa år.

Vi satte oss i receptionen, checkade ut och väntade på Buba som kom punktligt. Utanför hotellet stod Vings buss och Barbro lämnade en kasse med diverse saker vi inte tänker ta med hem. Guiderna ser till att det lämnas till behövande.

På väg till flygplatsen visade Buba ett papper med kostnaderna för barnens skolgång nästa läsår, som börjar i höst. Han hade varit tillbaka till skolorna och förhandlat och det slutade med att Adama får börja på högstadiet efter ett inträdesprov, som det inte kommer att vara något problem för henne. De övriga får börja på låg- respektive mellanstadiet. Den förhandlingen gjorde han bra.

På flygplatsen gick det ganska smidigt med incheckning och säkerhetskontrollen, men till vår besvikelse fanns det inget wi-fi där. Det blev att vänta på gammalt hederligt sätt i stället.

Mycket trevlig kabinpersonal mellan Banjul - Las Palmas, liksom mellan Stockholm - Las Palmas och Las Palmas - Banjul. Det sker alltid personalbyte i Las Palmas. Personalen hem till Stockholm var däremot inga charmtroll, dessutom var det ingen vidare mat på den sträckan heller. Svampaktig pannbiff med pepparsås och morotsblandad potatismos.

Vi landade 02.45 och redan 03.15 satt vi i taxin med vårt bagage. Kring kl. 04.00 kunde vi stiga in i lägenheten, fixa lite och sedan i säng.

Sammanfattningsvis har det varit en mycket lyckad och trevlig resa. Planeringen för nästa besök i Gambia har redan börjat.

Tack för att ni följt vår resa.

Bertil Ellvén
Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige