Anggun Boutique hotel
Anggun Boutique hotel

Etapp 1, 7 - 11 mars 2014, Kuala Lumpur

tisdag 11 mars 2014 Särö, Hallands län, Sverige

Denna dator saknar svenska bokstaver med prickar :-)

Flyget var perfekt! Forstar att Turkish airlines blivit valda till europas basta flygbolag flera ganger. Middag och sedaan 'frukost', val av varmratt och dricka(tom vin o sprit),paket med tofflor, kudde, oronproppar, horlurar, filt och ogonskydd och tv med film och spel i varje stol !
Vi som brukar flyga med Ryan air ar inte vana vid sadant precis!!!
Vi tog KLIA eksperss (pendel-tag) och monorail (typ sparvagn uppe i luften) Det pagar mycket om/ny-byggnation, sa det var lite svart att hitta och inte sa bra skyltat. Tur att de flesta kan engelska!
Hotel Anggun var fint, men blev lite besviken pa renhet och underhall (liksom i resten Kuala Lumpur). Takrestaurangen fanns inte heller kvar (bara till frukost) och wifi fungerade inte (som ni kanske markt ;-)
Annars var det ett valdigt mysigt stalle med valdigt trevlig och hjalpsam personal.
De foljande dagarna akte vi en sightseen-tur med buss, promenerade runt MYCKET, tittade i affarer (saklart) och fick se Petronas towers. Det var en fantastisk kansla att se dem i verkligheten, sarskilt pa kvallen som vi gjorde pa min fodelsedag! Da var de upplysta med millioner lampor och valdigt vackra! Min fodelsedag firades med besok pa Central market, (en STOR inomhusmarknad med mycket hantverk (och mycket s-k-i-t)), dar gjorde jag en Henna-malning pa armen (indisk tradition)och sedan gick vi vidare till en fagelpark och en orkide-park (inte sa mycket att se). Vi gjorde en liten miss nar vi gick runt en hel kulle ca. 1,5 km (fast jag ville ta en minibuss) for att sedan upptacka att ingangen lag precis mittemot fagelparken dar vi kommit ut!!!
Nar vi sedan vantade pa minibussen till fjarilsparken, sa kom den aldrig, sa vi GICK dit ocksa (i 32 graders fuktig varme) bara for att upptacka att det var stangt :-(
Da var jag ratt slut, sa vi bestamde att ta en taxi hem (som det kryllar av overallt och de ropar efter en hela tiden), och efter att ha gatt ytterligare flera kilometer och letat (och 2 taxibilar varit upptagna) blev jag yr och illamaende och hade valdigt ont i fotterna. Tillslut fick vi tag i en utanfor Central Market och kom hem pa ett par minuter for ca 40kr.
Efter att ha duschat, vilat och tagit en resorb, blev jag lite piggare och gick vi till en bra 'riktig' Malaysisk restaurang i narheten och at en mkt god middag (pa vagen dit stannade jag och fick massage 30 min (70kr)och promenerade sedan till Petronas towers. Myckt nojd med min dag!
Handlat har det inte blivit sa mycket av, det finns ett stort utbud, men pa gatorna ar det mest kinesiskt/japanskt/fillipinskt, billigt men dalig kvalite och sma storlekar och i de stora shoppingcentarna ar det lyx for samma pris som hemma eller samma utbud som pa gatan.
Sista dagen akte vi till Batu Caves, stora grottor som ar ett hinduiskt (?) tempel. Manga trappor, manga apor, manga billiga souvenirer men valdigt imponerande grottor annars.
Vi var aven pa ett aquarium som var valdigt fint och intressant (i alla fall for mig ;-)
Maten har varit god, men man tappar aptiten pga lukten som standigt finns overallt: en blandning av grill-os, sur disktrasa, rutten frukt, fisk och avlopp :-(
De torkar bord ock golv valdigt mycket, men trasorna ar sa smutsiga och slitna att det ser ut som de ar flera ar sedan de tvattades!
Detta gor att vi helst ater pa 'riktiga' restauranger och inte pa gatan. Forsoker ocksa hitta malaysiska restauranger vilket inte ar latt da 98% av allt har ar indonesiskt/kinesiskt/japanskt. Bra att fraga pa hotellet, de vet ofta.
Jag som ar allergisk mar bra, men Mangen har fatt 18 myggbett (eller loppor?) pa knana som ar valdigt roda och svullna, sa han var tvungen att ta tavegyl som gjorde att han blev valdigt trott :-( Hoppas det gar over snart.
Det var allt for denna gang, vi hors nar wifi-n och jag kan och har tid!
Nu vantar nasta etapp pa resan: Dykning i Kota Kinabalu pa borneo!!
So long!
Ps. Bilder kommer kanske senare....

Marie Lönnberg
Senast aktiv - från Särö, Hallands län, Sverige