Canberra

måndag 10 mars 2014 Canberra, Australian Capital Territory, Australien

Under vår vistelse i Canberra bor vi på motell, något vi inte har gjort så många gånger tidigare. När man har tillgång till bil så finns inte behovet av att bo väldigt centralt. Det har fungerat utmärkt.

På lördagen åkte vi ut till universitetet och dess campus där Jonas bor. I ärlighetens namn lite slitet och ingen lyx men väldigt nära de lokaler där kurserna hålls och väldigt socialt med flera studenter som delar kök, mm.

Canberra är en stad om vilka australiensarna har en hel del åsikter. Vad som dock är helt klart är att den är otroligt designad med en genomtänkt stadsplan, många vackra hus, parlamentet på Capitol Hill i centrum, mm. Lite grann som i en exklusiv inredningstidning och ungefär lika mysigt.

Naturparker är något det finns gott om. Vi besökte en av dessa och fick se koalor, kängurus, mm. Australiensarna är ju begivna på BBQ så därför finns det grillar på mängder av ställen i parken. Ja, riktiga grillar som man kan användas fritt. Det vore något för Linköpings kommun att ha i Vallaskogen.

Under veckan är det en ballongfestival med “take off” varje morgon om vädret tillåter. Det var riktigt kul att se 20+ ballonger, i olika former, storlekar och färger; stiga till väders samtidigt som solen går upp.

Rune Brännström
Senast aktiv - från Panglao, Centrala Visayas, Filippinerna