Murrumbateman Winery & Hats on!

lördag 15 mars 2014 Canberra, Australian Capital Territory, Australien

Kära dagbok,

Nu är klockan ca 23:10 här i Canberra och det har varit en fin lördag. Ganska mycket har skett sedan mitt senaste inlägg här i tisdags morgon (måndag kväll för er i Sverige).

Något jag glömde berätta i förra inlägget var att den 10e mars (alltså i måndags) är "Canberra Day" och är en officiell helgdag här i Hufvudstaden, därför var det en långhelg förra helgen vilket gjorde vår resa till kusten möjlig. Så i måndags firade Canberra 101 år.
I tisdags var Alli hemma från jobbet och tog med mig, min vapendragare & småttingarna till sina föräldrar, som också bor här i staden. Ken & Ross, två väldigt trevliga personer. Ken berättade väldigt passionerat om hur stort hästkapplöpning är här i Aussie. Tydligen så går det lopp varje lördag, hela dagen överallt i landet, med bara några minuters mellanrum. Lite större än V75 & trav alltså. Hursomhelst följde vi med, och det bjöds på lite fika när vi kom dit. Sedan lånade Simon och jag bilen och åkte till ett shoppingcenter som låg bara några minuter därifrån. Vad vi inte visste då, var att vi alldeles strax skulle kunna pricka av ett av våra stora mål den här resan. Hatt! Vi hittade en varsin hatt, störtsköna hattar. Übernöjda skulle vi gå och betala de 25 AUD/st som priset låg på. När vi fick veta att det var rea på hattarna och vi fick dem för 23 AUD totalt. Herregud, vilken lycka!! Vi åkte stolt tillbaka till Ken & Ross och visade upp våra fynd. Hattarna har inte lämnat våra huvuden många sekunder sedan dess!

I onsdags hände inte särskilt mycket, vädret var lite halvrackigt så vi bestämde oss för att ta en innedag och lämnade faktiskt inte huset alls. På kvällen "skajpade" vi med våra blivande resepartners Frida, Julia & Anna, som just nu befinner sig på en farm någonstans därute bland alla hemska djur (usch). Vi la upp lite planer och bestämde att vi skulle mötas upp den 20e mars (torsdag) i Byron Bay, som ligger ca. 8 timmars bilfärd norr över Sydney. Spikat och klart!

I torsdags var vädret fortfarande inget vidare så dagen blev inte heller den, någon hit. Men mästerkockarna (jag & vapendragaren, såklart) patrullerade ner till mataffären, införskaffade oss lite hemliga ingredienser och begav oss hemåt för att ha maten klar, lagom tills sällskapet kom hem från en lång arbetsdag/dagisdag. Sagt och gjort kan man väl säga att vi förmodligen borde fått något pris för hur goda våra två mästerpizzor var. Folk borde resa statyer eller döpa sina barn efter oss. Succé!

Igår fredag, spikades det en hel del planer. Men inte förrän vi gjort våra sysslor. Nu ser gräsmattan ut som den gör på Emirates Stadium i London på en lördagsmorgon. Vackert. Efter allt jobb, satte vi oss ned vid burken. Bokade flyg på torsdag morgon 07:20 (21:20 onsdag kväll svensk tid) från Sydney till Ballina Airport som ligger strax norr om Byron Bay. Sedermera bokade vi hostel i Sydney för två nätter (tisdag, onsdag). Så kort och gott kan man säga att det riktigt stora äventyret börjar på tisdag!

Idag har det, som sagt, varit en fin lördag. Alli arrangerade en tripp till en skön liten vingård, 30 minuter utanför Canberra. Nu har man alltså debuterat på den stora vintestar-scenen. Succé, såklart. Hatten på, smaklökarna i toppform. Efter att ha prövat igenom en rad olika viner så fick deras Sauvignon Blanc 2013 högst betyg av undertecknad. Lite vinglig tog man sig till slut till bilen och sedermera tillbaka till huset. När vi kom tillbaka sov jag & vinmästare #2 middag (japp, ingen vinprovning utan en eftermiddags-nap). Lite bakfull vaknade man sen upp och då var det full fart med lek och stoj. Till middag serverades det Carbonara (inte jag och mästerkocken #2 som lagade denna gång, tyvärr). Efter middag tog Björn ned oss till vattnet (Det finns en stor konstgjord sjö mitt i Canberra, rätt läckert) för att titta på det årliga fyrverkeriet. Det är tydligen det största fyrverkeriet på året för folket här. Ja, större än nyårsfyrverkeriet till och med.

Imorgon ska vi tvätta en omgång (hur ska det gå?) innan vårt lilla äventyr på tisdag. Klockan 17:00 (07:00 svensk tid) blåser rond 2 mot Canberra Chargers igång. Vi ligger under med ett mål från start, så det blir full galopp direkt.

Nä (det har varit väldigt många paranteser idag, jag vet) nu har jag nog fått ur mig allt för denna gång dagboken. Ses igen snart!

Mvh,

R