The Sedin Brothers

måndag 17 mars 2014 Canberra, Australian Capital Territory, Australien

God förmiddag dagboken!

Klockan är 10:30 på förmiddagen här i Canberra. Stämningen i huset är just nu lyrisk. Vilken match det var igår!! En uppvisning av radarparet Daniel (jag) och Henrik (Simon) Sedin.

Vi kom till spel med lite fler spelare denna gång, och det var inte 100 grader varmt i hallen heller. Fördel oss. Vi hade signat in tre stycken utbytesstudenter från Uppsala. Mycket viktiga spelare i kampen och trofén. Det märktes direkt att det var mycket som stod på spel, gruff och psykningar redan vid första tekningen!

Matchen börjar med att vi får ner bollen bakom deras mål och bröderna Sedin sätter press. Simon passar ner till mig, som för upp bollen och Bam! Ett oväntat skott i första krysset. 1-0 Scandos (Scandinavian Vikings)!! Mål: Daniel Sedin, ass: Henrik Sedin. Och mer skulle komma. Vi lyckas göra 2-0 strax efter, genom en av de nysignerade studenterna. Nu var vi på gång!

Men de nästföljande 10 minuterna händer något, som tenderar att hända ett Svenskt lag i en viktig match. Misstag efter misstag görs och när perioden är slut står det 2-2. Ajdå.

Andra perioden är en ganska tråkig historia, slutar 1-1 och då är alltså ställningen 3-3 totalt i matchen. Kom igen nu Scandos!!

Av någon anledning bestämmer sig Scandos att sätta in målvaktsrookien Björn Tibell (sitt första framträdande någonsin som målvakt). Märkligt. Jag och Simon slänger en blick mot varandra och båda förstår vad som måste ske. Dags för oss att kliva fram och ta tag i matchen. Dags för show. Chargers gör på sina tre första skott i perioden, tre mål. Helvete. Nu kokade det i båda brödernas huvuden, vi ska bannemig inte förlora pga en målvaktsrookie. Vi bestämmer oss för att strunta i lagets taktik att backa hem och sätter en omätlig press på deras backar så fort dem har bollen. Det ger resultat direkt! Daniel Sedin sätter hård press bakom mål på Chargers bästa spelare (Australiensisk landslagsspelare för övrigt) och vinner boll, snabb pass upp till en ren Henrik Sedin i slottet. Bam! 3-5. Mål: Henrik Sedin, ass: Daniel Sedin. Några minuter senare reducerar Scandos än en gång genom en av studenterna. 4-5. Chargers lyckas sedan trycka dit ännu en boll, 4-6. Byte, och in med radarparet. Någon minut efter Chargers senaste mål, bryter Daniel Sedin bollen högt upp i banan, blir tacklad fult och frislag för Scandos. Daniel Sedin petar bollen till Henrik Sedin som för bollen in i slottet och bam! 5-6. Mål: Henrik Sedin, ass: Daniel Sedin. Direkt på nästföljande tekning får erövrar Scandos än en gång bollen bakom motståndarnas kasse. Henrik Sedin slår en snabb passning till Daniel Sedin som sedan kör tar köksvägen in på kassen, likt självaste Peter Forsberg under sina glansdagar. Bam! 6-6 och match igen. Byte. Dags att lufta bänken. Fem minuter återstår. 6-7, 6-8 på 2 minuter gör att det ser väldigt mörkt ut för Scandos. Tre minuter kvar. Kommer vi att orka komma ikapp än en gång? Bröderna kommer in igen när två minuter återstår av den sista perioden. En sista forcering var det som gällde nu. Henrik Sedin vinner bollen centralt i banan, lirar ut till en av studenterna som lyckas tråckla sig förbi försvarare efter försvarare och med endast målvakten kvar, "tappar" han bollen mitt i slottet när Henrik Sedin kommer och slår in bollen i öppen kasse. 7-8, 30 sekunder återstår. Henrik Sedin ställer upp för tekning, tekar framåt. Scandos lyfter fram hela laget, plockar ut målvakten och får ut en extra utespelare. Klockan går. Tio sekunder kvar. Chargers bryter på mittplan! Men en av backarna lyckas ta tillbaka bollen, skickar upp bollen direkt till Henrik Sedin som får med sig ett frislag. Chargers ställer upp en massiv mur framför Henrik, eftersom de räknar med ett skott. Men de glömmer bort att markera Daniel Sedin som står två meter ifrån Henrik Sedin, helt ren i slottet. Henrik Sedin uppfattar detta och slår passningen till Daniel Sedin som klipper till direkt. Bam! 8-8, kvitterat med endast två sekunder kvar! Mål: Daniel Sedin, ass: Henrik Sedin. Vilken upphämtning! Matchen går till förlängning och det bestäms att den kommer att avgöras via Golden Goal. Alltså första målet vinner.

Förlängningen börjar bra för Scandos. Bröderna kör några kombinationer djupt ner i anfallszonen men lyckas ej sätta dit ett mål. Byte.

Ajdå, Scandos åker på matchens första (och enda) utvisning, för liggande spel! En av studenterna halkar olyckligt och kommer åt bollen liggande. Billigt! Så med en darrig målvakt och endast fyra utespelare krävdes det nu ett mirakel från skandinaverna. Alla fyra spelare jobbar kopiöst hårt och lyckas hålla undan under de två minuterna. Strax efter att Scandos blivit fulltaliga, bryter Henrik Sedin bollen på mittplan och får ett lysande kontringsläge. Han har med sig brorsan Daniel och de flyger fram i ett två-mot-ett läge. Henrik fintar skott centralt och lirar ut till Daniel på vänsterkanten, som nu har öppet mål! Missa inte nu Daniel!! Och mycket riktigt, Daniel Sedin avgör med sitt fjärde mål för kvällen, denna landskamp. Än en gång assisterad av brorsan Henrik. Slutställning 9-8 till Scandos. Henrik Sedin gör tre mål och fyra assister (3+4), brorsan Henrik gör fyra mål och två assister (4+2).

Efter den uppvisningen av bröderna så kommer Canberra Chargers talangscout fram och erbjuder ett mycket lukrativt artistkontrakt på en match, till båda bröderna. Så ikväll kommer bröderna Sedin att debutera för Canberra Chargers i den lokala innebandyserien. To be continued...

Och imorgon bär även lasset iväg till Sydney. Så vi ses när vi ses dagboken.

Rasmus "Daniel Sedin" Rindstål & Simon "Henrik Sedin" Tibell

Rasmus Rindstål