Bird Shit

onsdag 19 mars 2014 Sydney, New South Wales, Australien

Dear diary,

Avslutade nyss en skypesession med min kära jullster, som precis kommit hem från en välförtjänt tvåveckorssemester i Thaithai. Ytterst angenämt att få höra hennes röst igen! Förresten om det är någon av er som läser detta som någon gång under resan skulle vilja köra en skypesession med undertecknad, så är det bara att lägga till användare; rindstal och höra av sig så går det nog att lösa. Viktigt med kontakt med hemlandet, skulle man kunna säga!

Kan väl börja där jag slutade förra inlägget. I måndags tog innebandygrabbarna i Canberra med oss bröderna Sedin till lite matcher. Tydligen fungerade det som en liten internserie kan man säga. För två år sedan hade dem bara 3(tror det stämmer) lag och nu har dem 8(tror det stämmer) stycken. Så sporten har verkligen växt! Hursomhelst, fick jag och Simpan lira två matcher. Den första matchen vann vi med 8-4 (jag & Simon stod för sju av målen), mot rivalerna Chelsea (alla spelade med Chelsea-tröjor, så det var Torres, Ballack, Drogba osv. på planen). Men sedan när vi skulle spela andra matchen, fick jag och Simon inte längre spela i samma lag då det skulle bli för ojämnt, ansåg någon. Så Simon fick spela med ett jättebra lag och möta mitt lag som, tja, inte var riktigt lika vassa... Matchen slutade 14-9 till Simons lag, hur många mål han gjorde vet jag inte men jag gjorde iallafall 8 av våra 9 mål. Det viskades om kidnappning och att göra oss till permanenta boende här. Men vi nöjde oss med två bronsstatyer, några barn uppkallade efter oss och nycklarna till staden. Mums!

Igår, tisdag gick alltså lasset till Sydney. Vi hade bokat ett Hostel med väldigt bra läge i Sydney. Tog ca. 15 minuter att gå från Central Station (dit vi anlände med bussen från Canberra). Och ytterligare 15 minuters promenad upp till det vackra Operahuset! Suveränt! Enda nackdelen är väl att det inte är så många personer man kan skapa kontakt med här på rummet. Det är jag, Simon & en massa asiater. Jag har en gammal jäkel under mig, som sover middag just nu. Sen finns det väl några lite yngre, men dom verkar vara hackers och knappar på sina datorer (ungefär som jag gör just nu, hehe). Iallafall, när vi kom hit igår och hade installerat oss på rummet, så gick vi och fixade oss ett varsitt australiensiskt telefonnummer och sedan strosade vi runt och såg bl.a. Operahuset. På kvällen sedan som mötte vi upp två bekanta som bor & jobbar här nere sedan fyra månader tillbaka, Zanja och Felicia. De två tog med oss ut och vi började dricka lite och allt verkade gå mot en sen natt ute i smeten. Men efter att vi hade slumpat i oss några tredollars-öl och bestämt att vi skulle vidare så verkade inte Sydney som att det vore en bra idé. Klubb efter klubb efter pub var döda. Hela staden var tydligen bakfull sedan dagen innan (St. Patrick's day, "som tydligen är väldigt stor här i Oz", citerat storebror Patrik). Trist!

Idag tog jag och Simon på oss hattarna och åkte färjan över till Manly Beach. Suveränt var det! Det hade stått på alla möjliga väderleksrapporter att idag skulle det minsann regna och ruska, men med superhattarna på oss och Fru Fortuna vid vår sida trotsade vi naturlagarna och fick en kanondag på stranden. Don't go to the beach they said. It'll rain they said.

Så nu sitter vi lite halvmöra här på hostellet, surfar runt på det stora nätet och funderar på att gå ut och ta en munsbit. Imorgon ska vi alltså flyga upp till Byron Bay. Kl. 07:20. Vilket betyder att väckarklockan är ställd på 04:45, vilket i sin tur betyder att ikväll blir det en tidig kväll. Oklart hur länge vi kommer bli kvar i Byron. Vi har bokat hostel fram till och med söndag natt, som det ser ut nu. Jag och Simon anländer till Byron ca. 10:00 på förmiddagen och Frida, Julia & Anna anländer vid 21:00. Så vi har en hel dag att döda själva däruppe. Hmm, undra vad man ska göra..? Väderleksrapporterna säger regn och rusk, men vi har ju som sagt våra superhattar på oss, så lite mirakel kan man hoppas på.

Om ni undrar varför inlägget heter "Bird Shit", så får ni veta det nu. Det var faktiskt så att me, myself and I idag blev svuren ärkefiende med alla fiskmåsar på denna planet. Ett litet fågelskrälle lyckades med bedriften att bomba mig med en riktigt bajs-atom-bomb, på stranden. Så nu har jag deklarerat krig med fågelsläktet. Beware!

Det var allt för denna gång. Hoppas ni alla har det bra och säkert hemma i Swedski. Saknar er alla och tänker på er dagligen. Tack för mig kompisar, ses när vi ses!

Rasmus

Rasmus Rindstål