Vi smet ju från Holi i Bombay.hHär säljs färg som man kan kasta på varandra.
Vi smet ju från Holi i Bombay.hHär säljs färg som man kan kasta på varandra.

Goa Goa

måndag 24 mars 2014 Palolem, Canacona, Goa, Indien

VARNING! Detta avsnitt kan innehålla stötande avsnitt av charterliknande karaktär! OBS Vi har aldrig åkt på badchartersemester!

Vi har hamnat i Goa, som också kallas Indien Light. Den gamla portugisiska kolonin som fortfarande har en stor katolsk befolkning, men som också är en av de stater i Indien som inte har alkoholskatt. Därav populär som chartermål. Norra Goa har mycket festande, ravepartyn hela nätterna, väldigt mycket ryska turister och är allmänt stökigt. Södra Goa, som vi valt, är lugnare. Vi bor i Palolem, en av stränderna längst ner i Södra Goa. Har slutar musiken vid midnatt. Men år för år blir det allt mer exploaterat även här och när den europeiska turismen minskat efter finanskrisen har andelen ryssar ökat. Men vi märker inte så mycket av det för det börjar bli lågsäsong här. I början av april stänger många ställen - det börjar bli för varmt och sen härjar monsunen mellan juni och september.

Stranden är fantastisk - ungefär två kilometer lång och kantas av kokospalmer. Mycket ren och fin och inga försäljare på själva stranden. Men hela vägen längs stranden ligger restauranger och små ställen att bo på - inga stora hotell utan små guesthouse med hyddor som rum. Vi bor i en liten enkel bambuhydda ca 50 meter från vattnet (mellan ebb och flod) och betalar en lite dryg hundring per natt. Runt jul/nyår när det är som mest högsäsong kostar den ungefär det dubbla.

Vi badar friskt och tar gärna ett bad innan frukost innan det blir riktigt varmt. För varmt blir det på dan och solen bränner på våra bleka hudar, så de gäller att smörja in sej och ha skjorta när man går sin dagliga promenad på stranden i solen.

När det blir mycket västerländska turister blir det lite knepigare med maten pga avsaknaden av alla former av kryddor som nån klen viting eventuellt skulle kunna skadas av. Så nån riktig indisk mat går inte att få, men man kan försöka säga "spicy" eller ännu bättre "indian spicy" har man tur blir det riktigt bra, har man otur får man nån helt annan rätt.

Tomas lyckades faktiskt igår att få en riktigt stark chicken vindhaloo efter att ha diskuterat en lång stund, men trots det kände han sej osäker och sprang efter och frågade om han tydligt hade skrivit "indian spicy". - Det hade han....

En del annan mat som grillad fisk och skaldjur med vitlök är ju god som den är.
Eller vad sägs om vitlöksgrillade jätteräkor med bara lite mixed sallad till? Mums säger vi som vet!

När vi inte äter eller badar slappar vi mycket eller hänger på vårt ställe och tar en öl ibland. Nu har vi även börjat att dricka drinkar på kvällarna, allt för att smälta in i miljön och de andra turisterna. Ja, det var väl 40 år sen man tog en Cuba Libre senast.

Maria är ju väldigt förtjust i portvin och eftersom Goa har portugisiska anor så finns det en del på menyn. Vissa sorter är förfärliga och går inte att känna igen som port medan andra är riktigt goda. Vinet serveras i relativt stora glas, väl kylt och ibland med en isbit i. Vi har börjat med is också. Tidigare har vi varit skeptiska pga osäkerhet med vattnet. Förmodligen görs isen på alla ställen av filtrerat vatten, men vi har ändå varit försiktiga. Men här känns det säkert - och isen behövs i värmen! Det vi inte börjat med ännu, som ändå är lockande, är att köpa en skalad gurka av en försäljare ute på gatan. De verkar inte vara sköljda i rent vatten direkt! Synd, för det är säkert läskande och bra i värmen.

Djurlivet är inte så rikt här på beachen. Vi har inte uppfattat att det finns några direkta faror i form av farliga kryp på stranden eller i vattnet. Hundarna håller sig till sina revir och som vanligt är dom mest högljudda på nätterna. På dagarna ligger dom mest och slaggar i skuggan under solstolarna. Inga apor syns till och knappt några kor. I vår dusch bor några grodor och en liten geckoödla. Över oss svävar en del örnar och andra rovfåglar. Och så finns det korpar som gärna korpar mat.

Då och då blir det det korta strömavbrott, det innebär egentligen inga större problem. Ibland försvinner bara en fas och då kanske man inte kan få nypressad ananasjuice på morgonen. Men häromdagen färsvann fasen just i vår hyddrad precis när vi hade duschat och skulle äta middag. Vi satt hela kvällen och strömmen kom inte tillbaka. Alla gick och la sig och restaurangen blev i princip tom. Vi blev lite oroliga eftersom man verkligen behöver fläkten under natten. Vi sa lite lätt irriterat till nattvakten i resturangen att om vi inte har någon el vill vi sova här (där det finns fläktar i taket och det dessutom fläktar skönt från havet). It is not possible, sa han då. Då ryckte vår granne in och förklarade på hindi. Varpå det blev fart på fixningen. Det fejades och stuvades om bord och stolar. Fyra bord sattes ihop till en dubbelsäng, madrasser plockades fram med handdukar över och så gick vi och hämtade lite sängkläder och la oss. Hur skönt som helst ända till morgonen!

Än så länge har vi inte gjort några mc-utflykter här och inte heller några paddelturer, som annars är populärt. Tomas har fortfarande ont i sin armbåge, så vi avvaktar tills det känns bätte.

Tomas Larsson