3. Troligtvis resans höjdpunkt!

tisdag 1 april 2014 Kepulauan Rajaampat, Indonesien

Det orörda paradiset. Så skulle jag beskriva Raja Ampat, platsen där jag nu befinner mig. Finaste korallreven jag har sett, en otrolig mångfald av marint djurliv och väldigt få människor på stor yta. Vi är runt 10 gäster och det känns som vi nästan är själva i området. De andra 3 närliggande homestay's och alla live aboard-båtar håller sig för sig själva och märks knappt inte av. Uppsättning gäster är mest européer mellan 20-30 varav hälften dyker. Jag är så himla glad att jag valde att åka hit :) även om det är enkelt boende, så är atmosfären fantastisk, det serveras god mat och dykningen... Wow! Kanske har jag haft tur, men alla de fiskar jag hade HOPPATS få se har jag faktiskt sett. Oceanisk Manta på över 5m var så jäkla häftigt. ...särskilt när den sakta, majestätiskt ''flyger'' över en. Nu har 5 dagar passerat och jag har bokat upp mig till den 3e. Om jag förlänger få vi se. Känslan är att jag trivs så bra att jag lika gärna kan stanna ett tag till. Igår hade vi en stor avskedsfest för britten Simon och uruguayanskan Steffi till 4 på morgonen. Gissa om jag var trött och bakis på dykbåten imorse. men det var det värt. Har lärt känna en supertrevlig kille från Hawaii som äger ett klädmärke som talar så bra om sina hemmaöar att de har klättrat ganska högt upp på min lista över platser jag vill åka till i framtiden. Ska även få en lektion i yoga av en tysk tjej som jag dyker med imornbitti. Ska bli intressant:) Borde göra mig gott. Nästa gång jag skriver är jag antagligen i Manado på Sulawesi. Tills dess får ni hade toppen!! :)

Oscar Israelsson