29/3-31/3 2014 Queenstown - Haast - Westport, södra ön NZ

måndag 31 mars 2014 Westport, West Coast, Nya Zeeland

1. Svenska. 2. Deutsch

1. Från Queenstown körde vi fram och tillbaka till Glenorchy och Paradise. Detta för att ha fått en liten glimt av Fjordlandet, eftersom vi tyvärr inte skulle hinna att åka fram och tillbaka till Miford Sound. Till Fjordlandet finns ett fåtal vägar mellan fjordarna och över bergen och man får anslå minst dubbelt körtid mot normalt.

Hur som helst var det fint i Glenorchy också. Sedan körde vi "hemåt" , som Harry sa, och det för första gången efter flera månaders resa. Norrut och först på småvägar. Sent på dagen tog vi in på ett litet motell i Haast. Byn var så liten, att vi nästan inte märkte att vi var där förrän vi nästan var förbi. Dagen efter följde vi västkusten och hade både havet och höga berg att beskåda. Bl a vackra Mt Cook, NZ högsta berg och Franz Josef Passet. Åter igen hisnande vackert. Vi övernattade i Westport.
-------------------
2. Von Queenstown fuhren wir nach Glenorchy, die nördlichste Ecke vom Fjordland. Leider reicht unsere Zeit nicht aus um nach Milford Sound zu fahren. Wir fahren hauptsächlich in den Bergen und muessen dadurch mindestens die doppelte Fahrtzeit berechnen.

Danach zurueck und vorbei Queenstown und auf der Schnellstrasse 6a und 6 bis nach Haas. Am nächsten Tag fuhren wir an der Westkueste nach Sueden. dicht vorbei am Mt Cook, NZ högster Berg und auch am Franz Josef Gletscher. Toll, und gleich daneben der Strand. Wir uebernachteten in Westport.

Brigitte Konrad
Senast aktiv - från Auckland, Nya Zeeland