1/4 - 3/4 2014 Westport - Collingwood ( Cape Farewell) - Nelson - Havelock

torsdag 3 april 2014 Havelock, Marlborough, Nya Zeeland

1. Svenska. 2. Deutsch

1. Westport var inte mycket att se, så vi åkte tidigt och hade som mål att sova över i Motueka. Motueka var dock inte enligt förväntningarna, så vi chansade och åkte till Collingwood. Det var ett bra val. Vi stannade två nätter och gjorde en dagsutflykt till Cape Farewell och en underbar fin strand i början av vägen till Cape F.. Där fick vi träffa ett tiotal små sälar som var villiga att leka med oss. De var helt orädda och kom jättenära.

Den 3/4 fyllde Harry år, men det blev inte mycket firande. Vi åkte en fin väg över bergen och senare intill ett skärgårdslandskap till Nelson. En fin liten stad. Vi shoppade lite frukt och bröd och åkte sedan vidare till Havelock, där vi hade bokat ett rum i förväg. Det var en lyckoträff. En fin by och ett trevligt motell med en alldeles ny och uppvärmd swimmingpool. En varm eftermiddag bjöd in till bad.
---------------------------
2. Westport ist eine langweilige Stadt und wir fuhren schnellstens weiter. Jetzt nach nordosten. Unser Ziel war Motueka, aber dort gefiel es uns nicht so besonders. Wir fuhren weiter ueber einen hohen steilen Berg nach Collingwood. Es gefiel uns dort sehr gut und wir blieben zwei Nächte. Wir machete einen Ausflug zum Cape Farewell und besuchten auch einen wunderschönes Strand. Bei auslaufenden Wasser (Ebbe), fanden wir in einer klienten Lagunen ungefähr 10 kleine Robben. Die waren sehr zutraulich und spielten mit uns. Gott sei Dank schienen sie auch satt zu sein.

Am 3/4 hatte Harry Geburtstag, aber wir machten darum keiner Aufstand, sondern die Reise ging weiter. Wir fuhren bis Nelson, eine sehr huebsche Kleinstadt, kauften Obst und Brot, und fuhren dann weiter bis Havelock. Wir hatten Glueck, das Wetter war toll und das Motell hatte einen schönen neuen Pool. Einen Drink an der Poolkante und dann ein Bad im aufgewärmten Wasser!

Brigitte Konrad
Senast aktiv - från Auckland, Nya Zeeland