21 tappra soldater red ut i krig mot Dingo's. Tyvärr saknas den store ledaren Brett, som agerade fotograf denna gång!

WOW!

fredag 11 april 2014 Agnes Water, Queensland, Australien

*blås *blås

Oj vad dagboken samlat på sig damm... Det har sina anledningar till det dock. Senaste inlägget var i Brisbane och det har ju hänt en del sedan dess, dock har det där allt hänt inte funnits ett tillräckligt tillfredställande wifi för att en bloggare som mig ska kunna leverera.

Anyway.. Efter Brisbane så var vi alltså endast sex personer kvar. Efter att Anna blivit utröstad i det sista ö-rådet innan sammanslagningen. Destinationen var Noosa! Ett helt underbart namn för övrigt. I Noosa så (om inte minnet sviker mig) stannade vi ett par nätter, dagarna spenderades på stränderna. Det fanns två, Sunshine Beach & Main Beach. Main Beach var mer behaglig för damerna i sällskapet då vågorna knappt existerade.. Men Sunshine Beach hade coola, häftiga, starka, gigantiska och fantastiska vågor att bodysurfa i. Wow.... På hostellet i Noosa hade vi en suverän travel guide vid namn Chris, som hjälpte oss att boka de två "stora" äventyren här på vår resa. Fraser Island & Whitsundays.

Efter Noosa var nästa stopp Rainbow Beach. Riktigt chillarställe. Där bodde vi tre nätter, varav en natt var mer intressant än dagen som följde. Iallafall för mig och min wow-kompanjon Simon "Ulf" Tibell. Stranden på Rainbow var rätt cool den med, riktigt kraftiga vågor. Otroligt egentligen vilken kraft havet har, respekt!

Efter tre nätter i RB var det äntligen dags för det stora campingäventyret bland alla ökända Dingo's på Fraser Island, eller K'gari (direkt översatt till "Paradise") som den ursprungligen heter. Vi var 21 tappra soldater ledda av den fantastiska guiden Brett (som jag nästan borde skriva ett enskilt inlägg om). Brett började med att förklara för oss att det inte fanns något farligare än Dingo's på den där sandön. Vi fick aldrig vandra iväg på egen hand utan skulle alltid ha någon till sällskap. Han avslutade med att säga vad vi skulle göra om vi skulle bli attackerade av en eller flera Dingo's. "You're the Alpha predator.. So BE the Alpha predator and kick the shit out of it!". Jag och Ulf stod där med tårar i ögonen, redo att kasta oss framför en buss för Brett's skull. WOW! Efter att Brett hade sagt det fick vi köra iväg i tre fyrhjulsdrivna jeepar. Det var tre grupper av oss, vi var i "Team Sweden.... And the Canadians" som Brett kallade oss. Alltså vi sex svenskar plus två kanadensiska tjejer vid namn Jessica & Sadie.
Vilken upplevelse det var att få köra på sand! Wow! Mäktigt. Hursomhelst, när vi kom till ön åkte vi direkt till Lake Mackenzie. En helt otrolig sjö men ännu mer otroligare sand. Brett sa att man kunde tvätta håret med sanden, så det gjorde vi. Brett sa att man kunde polera sina smycken med sanden, så det gjorde vi. Brett sa att man kunde smörja in huden med sanden så blev den len, så det gjorde vi. Brett sa att man kunde borsta tänderna med sanden, men det gjorde vi inte.

Efter Lake Mackenzie åkte vi och tittade på The Maheno Shipwreck, ett strandat skepp från tidigt 1900-tal. Väldigt coolt! För mer info om den visiten + bilder var vänlig besök runtheworldgirls.blogg.se. Jag var mer upptagen på att iaktta hur Brett, helt orädd, gick ensam ut i bushen och slog en båge. Wow! Han var som en Steve Irwin, fast med skägg och bar överkropp!

Efter det for vi till Campen och där var allt redan uppställt, tält, kök osv. Jag och Ulf började direkt att jobba ner en varsin 4,5 liters dunk Goon (Silver chicken är ett annat namn, enligt storebror Patrik). Efter ett snabbt öråd vid matbordet (där jag och Ulf hade två röster var, eftersom vi druckit mest Goon) bestämdes det att kanadickerna Jessica & Sadie skulle bli våra hamburgarexperter och tillaga dessa med glimten i ögat. En otroligt solid insats av våra vänner från Winnipeg, Manitoba, Kanada. Wow! Resten av kvällen är bitvis bortglömd, tur att vi hade kameror så man kunde få se hur kvällen var (i efterhand). Jag vill minnas att jag och Ulf tog en varsin "Dingo-stick" (en sorts pinne man skulle ha med sig när man gick på toaletten eller dylikt) och gick på ett äventyr. Viktigaste var ju att vi vaknade upp helskinnade i tältet morgonen efter, eller hur? Brett tyckte det iallafall.

Dag 2 började med en kraftig huvudvärk. Men våran K'gari-guru Brett hade det perfekta botemedlet. Han tog med sina krigare till ett ställe som heter Champagne Pools. Wow, vilket ställe! Tydligen så hade ursprungsbefolkningen där, för flera hundra/tusen/miljoner år sedan, grävt ur små "pooler" i en klippa som sedan havsvatten spolades in i och med det vattnet kom även fisk. Gratis mat alltså, det gillar vi, Ulf och jag. Allt detta hade vi inte haft någon aning om, om det inte vore för Brett den Fantastiske! Vi åkte sedan till ett annat ställe med historisk betydelse, Indian Head. Det var här som Captain James Cook hade siktat ursprungsbefolkningen av ön. Och därmed döpt klippan till Indian Head. Återigen, Brett som lärde oss detta. Mycket om Brett just nu, jag vet. Men det är han värd. Senare på kvällen gav han mig och Ulf smeknamnen "Wow-One" & "Wow-two", vem som är One respektive Two går att debattera om..

Med inte så mycket Goon kvar i påsarna blev det en "lugn" kväll/natt. Dagen efter innehöll en längre promenad till en sjö som låg mitt bland en massa sand, det var sand, sand och sand överallt. Coolt! Skönt att bada i sötvatten också, inte så ofta det sker här nere.

Äventyret på K'gari avslutades där och vi for tillbaka till Rainbow Beach och samma hostel vi hade bott på tidigare, för att stanna där en natt till innan en 6 timmars busstur skulle ta oss upp hit till den lilla byn 1770 (hur coolt namn är inte det?!) strax utanför Agnes Water. Nu har vi varit här i ungefär 24 timmar och stället är suveränt! Vädret var kanon idag, så dagen spenderades på stranden. Till min och Ulfs besvikelse var vågorna här inte så stora. Men det är egentligen bra eftersom att vi ska pröva på att surfa imorgon. Anledningen är att det är så j*vla mycket billigare att göra det här än någon annanstans. Dessutom är detta så högt upp på östkusten som man kan surfa innan Barriärrevet blockerar de riktigt stora vågorna. Så Brett skulle vara stolta över oss just nu, tror jag.

Vi kommer att stanna här i Agnes Water tills på måndag kväll då vi tar en 9 timmars busstur upp till Airlie beach där vi ska förbereda oss för nästa stora äventyr som börjar på onsdag; Whitsundays!

Avslutar detta maratoninlägg med att säga CIAO WOW!

Rasmus Rindstål
Senast aktiv - från Cairns, Queensland, Australien